Hvordan kringles denne lystænding?

jeg har et lille dilemma som jeg håber der er nogle af jer elektrikere der kan hjælpe mig med. 

Jeg har 2 lamper udenforan min hoveddør (Tænding A) som jeg gerne vil kunne tænde på afbryderen. 

Så er der en pir, som skal kunne tænde de samme 2 lamper (tænding A) Og carporten (tænding B)

Jeg ville så gerne have det sådan at jeg kunne nøjes med kun at have lys i tænding A, ved hjælp af afbryderen.
Problemet er så bare at når jeg tænder for tænding A, løber strømmen ud i gennem M1 (RØD) og tilbage gennem M2 (blå da de jo sidder i samme klemme i lampen.  også tænder lyset i carporten også.   Havde lamperne haft mulighed for 2 tændinger havde jo været ganske nemt. Men de har kun M N og Jord. 

Jeg har prøvet at lave en lille tegning der viser hvordan det er trukket. Alt er trukket som 5-leder i stjerneforbindelse. Og der ønskes ikke yderligere kabeltræk. Som jeg selv ser det, kan det ikke lade sig gøre. Men håbede man kunne få, en eller anden dims, som kunne bygges ind, og afhjælpe problemet. Eller en god ide fra en af jer 



15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eneste jeg lige kan komme på nu jeg står og kigger ud på det, skulle være at sætte en pir i carporten, som så styre den lampe (tænding B) også koble den fra den anden pir og afbryder...?
hvis du skal have en sådan avanceret tænding skal du vist over i noget IHC styring = dyrt ;-)
man ka gøre som du selv skriver, eller også vælge at have den ene lampe ved døren på afbryderen og så lade pir styre den anden samt carport

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej

Du skal bruge et lille en-polet relæ der sættes ind på mellemledningen der forbinder de to tændinger. (grøn forbindelse)
Relæet anbringes ved din membrandåse - eller i dåsen hvis den er stor nok.

PIR'en tænder B og aktiverer relæet der så tænder A
Tænder du afbryderen er det kun A der tænder da relæet ikke aktiveres og B forbliver slukket.





~ Buch


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Din tegning og forklaring fortæller mig, at du måske lige skulle få fat i en elektriker, måske en god ven inden for faget - du har ikke helt styr på tingene selv. 

~ Buch


"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Buch: Super, det var noget i den stil. Har dog ikke så meget arbejde i relæ teknik, eller ret mange års erfaring, hvorfor den løsning ikke lå mig nær. Er selv elektriker. Ved godt tegningen er meget "fortegnet" men regnede også kun med at få svar for andre der var elektrikere, og tænkte at de sagtens kunne gennemskue det, selvom det kun var mellem forbindelserne der lige var tegnet på. Min ringe forklaring af problematikken, må bare skyldes mine manglende evner til at formulere mig skriftligt. :p

Kan man få et 1-polet relæ, der kan side for sig selv, uden at skulle side i en lille tavle, eller et der er småt nok til at genne sig i en membrandåse sammen med alle kablerne? Alternativt kunne jeg skifte den ud til en AP10 eller lign.
Annonce
Jeg har nu monteret det, som vist på din tegning. Afbryderen kan tænde de 2 lamper (A) og hvis pirføleren bliver aktiveret tænder alle 3.

Dog opdagede jeg her til aften at hvis afbryderen er tændt, vil pirføleren ikke fungere som den skal. Normalt kan jeg høre den trækker relæet når jeg går ud, men der sker ikke noget. Slukker jeg så for afbryderen til tænding A, fungere pirføleren som den skal og tænder begge tændingen.

Dette forstår jeg ikke noget af lige nu.. Kiggede efter og kontrollerede at det var monteret korrekt, og fandt ingen fejl. Det undre mig meget, at pirføleren ikke fungere, når afbryderen er tændt. For klemme A på det 1-polede slutte relæ er jo spændingsløst, og skal være spændingsløst indtil pir'en trækker.

Jeg må prøve at kigge nærmere på det her i weekenden, men så frem alt er korrekt monteret, så har jeg brug for en der kan kloge sig lidt på problematikken. For i mit hoved giver det ingen meningen at pir føleren ikke fungere bare fordi der tændes på afbryderen for tænding A.
Du har monteret noget forkert - tegn lige 3 ting:

1. din kabelføring.
2. dit ledningsdiagram
3. relæets mærkning

Fotos?

Det er formodentlig den grønne ledning fra tænding A du har problemer med - den skal KUN gå til den ene side af relæets kontakt - og altså ikke føres videre.

~ Buch



"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvordan går det?

Gi' lige en tilbagemelding

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Er ikke lige kommet videre med det endnu. Der er ikke så meget tid at gøre med. Men regner med at kigger på det her mellem jul og nytår.

God Jul
Jeg er overhovedet ikke elektrikker eller noget, men læste bare lige denne tråd af interesse. Og man bliver jo kun klogere hvis man spørger, ik'? :-)

I den tegning af relæet som Buch hat lavet - hvis nu afbryderen er tændt OG pir aktiveres, får lamperne A så ikke strøm fra 2 faser ("dobbelt strøm" eller hvad man nu skal sige)?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis