Hvordan kringles denne lystænding?

jeg har et lille dilemma som jeg håber der er nogle af jer elektrikere der kan hjælpe mig med. 

Jeg har 2 lamper udenforan min hoveddør (Tænding A) som jeg gerne vil kunne tænde på afbryderen. 

Så er der en pir, som skal kunne tænde de samme 2 lamper (tænding A) Og carporten (tænding B)

Jeg ville så gerne have det sådan at jeg kunne nøjes med kun at have lys i tænding A, ved hjælp af afbryderen.
Problemet er så bare at når jeg tænder for tænding A, løber strømmen ud i gennem M1 (RØD) og tilbage gennem M2 (blå da de jo sidder i samme klemme i lampen.  også tænder lyset i carporten også.   Havde lamperne haft mulighed for 2 tændinger havde jo været ganske nemt. Men de har kun M N og Jord. 

Jeg har prøvet at lave en lille tegning der viser hvordan det er trukket. Alt er trukket som 5-leder i stjerneforbindelse. Og der ønskes ikke yderligere kabeltræk. Som jeg selv ser det, kan det ikke lade sig gøre. Men håbede man kunne få, en eller anden dims, som kunne bygges ind, og afhjælpe problemet. Eller en god ide fra en af jer 

jeg har et lille dilemma som jeg håber der er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
i sådan en installation anvender man altid den samme fase, og der sker intet ved at man får fasen ind 2 steder fra bare det er samme fase.
hvis man først roder L1-L2-L3 ind i samme tænding kan der ske grumme ting

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak! - så har jeg også lært lidt ;-)
nå, nu fik jeg endelig tid til at kigge nærmere på det. Nu virker det, men jeg er ikke blevet en pind klogere, tværtimod.

Jeg tog din tegning med der op Buch, og sikrede mig at alle ledninger var monteret korrekt, hvilket de var. Jeg demonterede ikke noget, men pillede lidt med spidstangen, og trak relæet manuelt nogle gange, mens jeg målte lidt med prøvepindene. Og ganske som før kunne jeg konstatere at alt var som det skulle være (og hele tiden har været) men at det til min store overraskelse virkede denne gang. Jeg har også haft drejet lidt på lux indstillingen på pirføleren. Jeg er næsten 100% på det ikke kan være en løs forbindelse, for jeg monterede det om 2 gange da ejg monterede det første gang, netop for at sikre at jeg ikke havde lavet en fejl. Og jeg kan heller ikke se hvordan en løs forbindelse skulle kunne skabe det problem jeg har haft.

Det eneste jeg kan mistænke lidt skulle være pirføleren som er en ældre sag. Men hvordan den skulle kunne lave omtale problematik, og hvorfor det skulle løses ved jeg pillede ved lux indstillingen kan jeg slet ikke blive klog på. kom gerne med et bud
Nå, ja så fandt jeg da problemet. Da det var blevet lidt mørkere igen og jeg skulle stille på luxmåleren, så den passede løb jeg ind i same problem igen. Når jeg stillede den til kun at tænde når det var mørkt, lavede den samme problem igen. Efter en 5 min. med at skrue op og ned for luxmåleren gik det op for geniet her at det jo nok skyldes at lampe og pirføler sidder for tæt. Så er det jo klart at pirføleren ikke vil tænde den sidste lampe, da den ikke synes det er mørkt nok, grundet lampen der lyser ved siden af :p

Nå ja, så fik jeg da løst det, om end jeg føler mig lidt små dum :p
Jamen det var da godt at du "så lyset" Illisher...

- elektriker er jo også det ældste fag i verden....  Da Gud sagde, "Der blive lys" havde elektrikeren allerede lagt kabler.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis