Radiatorrør med frem og tilbage i et.

Jeg skal montere en ekstra radiator og skal føre vand igennem gulvet nede fra kælderen. Jeg tænkte om der findes en løsning hvor man nøjes med at bore et hul og fører et rør som inde i indeholder 2 rør? Jeg ønsker dette for at det fylder mindst muligt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men røret er så bare væsentlig tykkere. Jeg tænker på præisoleret pex rør.

Elektronikteknikeren
Løsningen findes og hedder "rør i rør" og er tænkt til cirkulation på varmtvands stallationer. Du skal forvente at hvis du bruger den til en radiator løsning at din retur vil køle dit fremløb, hvorfor du nok skal dimensionere din radiator noget større. Sørg derfor for at det forløb hvor rørerne kører inden i hinanden bliver så kort som muligt. Det er ikke nogen god løsning og hvis det eneste problem er at du skal bore et hul mere, så må det anbefales.

allan
Tak for svarene. Jeg skal kun bruge et-rørs løsningen i rummet og ikke nede i kælderen, så det er vel bare 1 meters penge. Men det skal jo se godt ud og fylde mindst muligt, hvor køber jeg sådan et henne?
Du kan du købe i dit lokale byggemarked, eller på en af de mange net vvs butikker.
Men det er nok nemmest i en fysisk butik, så kan du nemmere få det rigtige købt.


Mener Bauhaus har billige radiatore...
Er der ikke noget galt her? "rør i rør" :o)

Hvordan forestiller I jer at man skal sammenkoble et "rør-i-rør" til EEN radiator i den ene ende og så til 2 alm. varmerør i den anden?

Et 1 meter langt stykke r-i-r med en hulens masse fittings samt en ekstra stor radiator - vil jo koste en formue. Vil jeg tro?
Annonce
Et rør i rør løsning kan og må ikke bruges. Meningen med rør i rør er at man kan skifte det indre rør ud uden at skal brække gulvet op eller pille hele instalation fra hinanden. Det ydre rør er også et slags sikkerhed for at hvis det indre rør går i stykker at vandet ikke siver altmulig sted hen. Det ydre rør kan og må ikke bruges til brugsvand eller til varme. det eneste man kan bruge i sådan et tilfælde er de rør som man kan bruge til fjervarme men det er sagt før de er væsentlig tykker.

 frank

Jeg tror der tænkes på, at trække to rør i et tomrør, og det er der jo ikke noget forkert i. Udover som der er påpeget, at de ikke er isoleret fra hver andre.

Dessuden findes der  ikke fittings, så yderrøret i rør i rør ville kunne bruges, som vandbærende rør.
Det vil jo også kræve at inderrøret, føres vandtæt ud af yderrøret

mvh jens

Det jeg tror Stigmand mener er ikke et eller to pex-rør i et tom-rør, men to pex-rør indeni hinanden. Metoden er en del anvendt ved cirkulation på det varme brugsvand. Jeg vedlægger lige et billede.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det var faktisk osse det system jeg forestillede mig i første omgang!

Og til en komplet varmeinstallation er det sikkert udmærket. For tilslutning af en enkelt radiator er det vel næppe realistisk.

Ved varmvandsinstallation må det vel mest betyde at lange ledningsstræk skal holdes opvarmede året rundt?
Samt øget risiko for bakterie vækst i det varme vand?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis