Hulmursisolering - Erfaring med isolatør i Østjylland?

Hej,

Vi har planer om at hulmursisolere vores hus fra 30'erne. Vi har haft en enhelt håndværker ude og se på huset (ingen tilbud modtaget fra ham endnu). Han foreslog papiruld, hvilket jeg også har læst nogen gode erfaringer med...

Mit spørgsmål går på om I har nogle gode erfaringer med håndværker i Østjyllnad området, som er værd at give et kald? Jeg kommer selv tæt på Randers området.

Og ikke mindst om I også synes godt om papiruld.

Hej, Vi har planer om at hulmursisolere vores... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det har ikke ligefremt gjort det nemmere for mig, når jeg hører jeres erfaringer :-)

Jeg er total nybegynder på det her område. Så jeg er selvfølgelig frisk på at hører mere fra jer brugere.
Det muligt brandtesten er det rene pop... Som jeg også skriver må man selv vurdere.
Men det er nu ikke mere pop end de påstande og stråmands argumenter der indtil videre er fremlagt i tråden her.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvad vil I give for at få det gjort?

Jeg har 112 m2 og ca 9 cm hulmur.
Jeg fik papiruld i mine hulmure for 9 år siden. Jeg har ikke haft antydning af problemer og der er ingen tegn på at det har sat sig. Det er noget vrøvl at papiruld suger mere fugt end andet isoleringsmateriale. Til gengæld så kan papiruld afgive fugten igen, det kan glasuld ikke.
Jeg har i sommers lagt 25 cm papiruld på loftet, det er lækkert at arbejde med, miljøvenligt at fremstille i modsætning til glasuld som jo er smeltet sand/glas, det koster en masse energi at producere.
 saksede flg. fra en artikel på sbi.dk :
Gode miljøeffekter ved alternativ isolering

Anvisningen rummer også en sammenlignende miljøvurdering af isoleringsmaterialer. Den viser, at der er betydelige miljøgevinster at hente på isoleringsaffaldet ved nedrivning af en bygning: Materialerne papir, hør og halm kan umiddelbart afbrændes eller genbruges, mens mineraluld er klassificeret som farligt affald og derfor skal deponeres.

Ingen af de anvendte tilsætningsstoffer til de alternative materialer er opført på Miljøstyrelsens liste over farlige stoffer eller den såkaldte effektliste. Kun borsalte, der er tilsat papirisolering og hør som brandhæmmere, er på listen over uønskede stoffer. Der arbejdes derfor på at finde alternativer til borsalte.

Jeg prøvede i sommers også for sjov at antænde en mindre bunke papiruld med gasbrænderen, det lykkedes ikke, det gløder kort op men går ud igen. Det er nemt at kritisere et produkt man ikke kender!

Jacka: ja, man tilsætter et produkt til kuglerne, så de ikke rasler ud. Der kan naturligvis være isoleret med " tørre " kugler, men det er ikke den korrekte måde. Da vi skulle hulmursisolere, brugte jeg en del tid på rockwool granulat, poly- kugler og papiruld. Jeg valgte kuglerne, da jeg ved hvad der sker hvis granulaten vliver rigtig våd. Det samme gælder naturligvis papiret. Detb er og bliver gamle aviser og ikke andet. At papir afgiver fugt igen i forhold til rockwool er korrekt, men hvad skal man bruge det til, når det er sunketb sammen. En våd avis er en våd avis! At der ikke er meget at hente på nettet, er nok dels, at det slet ikke er så udbredt med lodret isolering med papir, som man tror. At nogen så vil have det til at flagre rundt på loftet, er deres sag. For mange år siden klm der også nogle "frelste" produkter på markedet, som hed varmonol. Skum der blev vlæst ind i muren, tilsat hærder. Jeg røg på den. Hvor græd jeg mange gange over den beslutning. Men det er også 30 år siden.

 

Annonce
Uldal, hvad bygger du dine udtalelser på, udover din egen teori??? Kan du refere til nogen officielle steder der bekræfter det du siger om papiruld?
Jeg synes nu ellers nok, det ser ud til at være ret udbredt med lodret isolering med papiruld. En våd avis kan nu også sagtens tørre.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Statens Byggeforskningsinstitut på Ålborg Universitet har rent faktisk gennemtestet produktet.
Uden at gå dybere ind i evnen til afledning af fugt, idet følgerne er afhængige af hele husets væg- og tagkonstruktion, har man påpeget ihvert fald to alvorlige fakta:
1. Under indblæsning af papiruld har materialet en tendens til, at "sætte sig", dvs lave luftlommer, der så danner et uisoleret område af væggen. Eneste afhjælpning er, hvad de kalder overhøjde på isoleringen, dvs man skal toppe op ved murkronen.
2. Man har lavet varmestrømsmålinger på produktet, og det viser sig at papiruld isolerer 20% dårligere end mineraluld. Fratrukket en usikkerhedsfaktor, har man besluttet at notere 10% som minimum for den ringere isoleringsevne.
Desuden indeholde produktet bor-salte og hør, som er sundhedsskadelige

 


Skrevet af uldal på 05 dec 2012 13:28
Statens Byggeforskningsinstitut på Ålborg Universitet har rent faktisk gennemtestet produktet.
Uden at gå dybere ind i evnen til afledning af fugt, idet følgerne er afhængige af hele husets væg- og tagkonstruktion, har man påpeget ihvert fald to alvorlige fakta:
1. Under indblæsning af papiruld har materialet en tendens til, at "sætte sig", dvs lave luftlommer, der så danner et uisoleret område af væggen. Eneste afhjælpning er, hvad de kalder overhøjde på isoleringen, dvs man skal toppe op ved murkronen.
2. Man har lavet varmestrømsmålinger på produktet, og det viser sig at papiruld isolerer 20% dårligere end mineraluld. Fratrukket en usikkerhedsfaktor, har man besluttet at notere 10% som minimum for den ringere isoleringsevne.
Desuden indeholde produktet bor-salte og hør, som er sundhedsskadelige

Og samtidig kan papiruldens tilsætningsstoffer tære murbinderne .

Men det er vel heller ikke fair kun at fremhæve de negative sider ved papirulden

Sbi,s undersøgelse om fugtophobning i isoleringsmatarialer viser bla at anvent korekt er der IKKE støre risiko ved papiruld ifht mineraluld ,

Og så er hør vel ikke sundhedsskadeligt


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

SBI 207 kan hentes her, selvom den er fra 2003. ved ikke om der er noget nyere
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/varmeisolering/anvisning-anvendelse-af-alternative-isoleringsmaterialer/anvendelse-af-alternative-isoleringsmaterialer
Hvad siger I til at man isolerer med flamingo? Kugler? Hvordan er flamingo vs. Papiruld. ..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis