Hulmursisolering - Erfaring med isolatør i Østjylland?

Hej,

Vi har planer om at hulmursisolere vores hus fra 30'erne. Vi har haft en enhelt håndværker ude og se på huset (ingen tilbud modtaget fra ham endnu). Han foreslog papiruld, hvilket jeg også har læst nogen gode erfaringer med...

Mit spørgsmål går på om I har nogle gode erfaringer med håndværker i Østjyllnad området, som er værd at give et kald? Jeg kommer selv tæt på Randers området.

Og ikke mindst om I også synes godt om papiruld.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men Orla er det ikke også rigtigt at papiruld afgiver fugten lettere end hvis f.eks mineraluld bliver vådt?
Personligt ville jeg ikke vælge polystyrenkugler, har set hvilket helvede det er ved de mindste reperationer.
Skal du havde åbnet til hulmuren, så har du dem over alt...

Vælger du papiruld, så få lige nogle forskellige tilbud. Der er stor prisforskel. Vi gav 125 kr. pr m2 (9cm hulmur), men andre tog op til 225 kr pr m2.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg ville vælge et produkt med så lille en fugtoptagelse som muligt, og derunder hører papiruld ikke i min verden.

Ved polystyrengranulat borer man en række hulller, omkring det sted hvor man skal åbne muren, og sprøjter polyrethanskum ind i hullerne og dette fikserer granulaten.

Hvor tit er det lige man skal lave huller o.l. i sit murværk?
vi fik blæst poly-granulat ind og har skiftet et rulleskift under et 9 meter vindue. Der blæste intet ud, der er lim i indblæsningen. PS: Jeg researchede en del omkring papir-uld dengang. Konklusion: Lodrette isoleringer egner sig ikke til papir. Desuden retter gammel avispapir sig ikke bedre ud efter fugt, end f.eks.. glasuldsgranulat.

 

Nu har jeg haft besøg af 3 håndværker og de tilbyder alle papiruld. Den ene vil dog isolerer med flamingo i kældre området/nederst i væggene da min indrevæg dråber ved kældretrappen her i de koldedage.

Så han vælger flamingo nederst og papiruld i resten...

Og så forslå han en el ventilator i stedet for den alm. vi har ved trappen i dag. Og så skulle jeg tænke på at få lavet dræn på et senere tidspunkt... men en el ventilator vil gøre en del godt.
Annonce
... Har du prøvet at sammenligne isoleringsevne og pris med granulat? Det er en underlig løsning, at bruge to forskellige typer materialer i den samme hulmur. Ventilation skal være iorden, da du får et helt andet indeklima med en fyldt hulmur. Held og lykke!

 

"..de tilbyder alle papiruld"
Men hvis du nu inviterer en aut. isolatør fra Rockwool så foreslår han næppe papiruld. :o)

Det lyder godtnok lidt tosset med 2 slags isoleringsmateriale i hulmuren.

Men helt generelt mener jeg at man som alm. husejer skal vælge blandt de sikreste løsninger.
Altså dem man har mest erfaring med.
Og så er der vel reelt kun mineraluld og flamingo(granulat) tilbage!
Jeg var så ikke klar over man var begyndt at lime det sammen. Jeg ved bare i mine forældres hus, der er isoleret med det, har det været et konstant problem, når der har skulle skiftes vinduer, lægges tag, skiftes en mursten osv. osv.

Uldal, du skriver det ikke egner sig til lodret isolering og det har du researche dig frem til. Du fortæller ikke hvorfor??? Jeg formoder det er fordi det med tiden vil synke sammen? Det er jo så til at havde med at gøre....

Sitting Bull, hvis man skal følge din optik så skal man vel netop bruge papiruld...

Nu skriver I godt nok en masse negativt om papiruld, men nu jeg prøvet at lave lidt forskellige søgninger på Google ang dårlige erfaringer med papiruld. Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen. Og jeg antager, hvis det virkelig var SÅ risikofyldt som nogle vil gøre det til, at der så havde vrimlet med advarsler i mod det på internettet. Det gør der tvært i mod ikke....

Man har faktisk fra SBi lavet forsøg med alternative isoleringstyper i forhold til fugt. Godt nok er papiruld ikke nævnt (ligesom andre heller ikke er), men antager at den har været med i forsøget...



Imidlertid finder han ingen anledning til at fraråde alternativ isolering, selvom den ofte består af organisk materiale og derfor bl.a. har andre fugtegenskaber end traditionelle isoleringsmaterialer.

Dette har tidligere givet anledning til tvivl om hvorvidt der vil kunne ske skadelig fugtophobning i isoleringen. SBi har derfor foretaget omfattende fugtmålinger inde i den alternative isolering. Disse målinger, der skete over en periode på halvandet år, har alle vist acceptable fugtniveauer.

"På baggrund af disse målinger og tidligere forskningsresultater vurderer vi at organiske isoleringsmaterialer udgør et brugbart alternativ til traditionelle isoleringsmaterialer", siger Torben Valdbjørn Rasmussen


http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/varmeisolering/praktiske-erfaringer-med-alternative-isoleringsmaterialer/alternativ-isolering-bor-ikke-bruges-ukritisk

Udover det, så er der en lille brandtest her på rockwool, glasuld og papiruld: http://www.youtube.com/watch?v=OcS6kZ_1VK4
Hvor troværdig den er, det må man så selv vurdere.

Det hele er jo selvfølgelig også et spørgsmål om vurdering osv.
Jeg vil da heller ikke endegyldigt sige, at papiruld er løsningen. Jeg har valgt at få isolere med det pga vi bor i et hus fra 1900, så må vi se om 1-2-3-10 år hvordan det har virket. Men jeg har lidt på fornemmelsen, at meget af den kritik der er af papiruld mere bygger på god gammeldags "forstokkethed" end noget andet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Hvis jeg med min "optik" mente at man burde bruge papiruld - ja, så havde jeg skrevet det.

Det brandtest er det rene pop. Så uvidenskabelig at det gør helt ondt.  :o(

Men hvis du mener at mineralulds- og flamingofabrikanterne i allerhøjeste grad trænger til noget konkurrence. Så har du helt ret.



Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis