Hvorfor gør man det! - fatninger

Dette er ikke så meget et spørgsmål som et skrig i afmagt.

I "gamle dage" kunne man være sikker på, at der i elektriske artikler sad en fatning, som var til at forstå og til at have med at gøre, hvis man i øvrigt havde lidt forstand på og respekt for stærkstrømsbekendtgørelsen.

Men nu om stunder bliver mange leveret med en fatning som ikke er beregnet til at kunne skilles ad - i stedet for 4-5 dele, der kan skrues fra hinanden kommer det hele klemt sammen og med et snedigt aflastningssystem, så det i praksis er umuligt at skifte ledning.

OK - kunne man så sige, så bare skift fatningen til en type, der er beregnet til at kunne skilles ad.

Mais non! For et par dage siden fandt vi efter lang tids søgen endelig den helt rigtige lampe til et bestemt sted. Det eneste problem var at legningen var gennemsigtig, og det ville se pænest ud, hvis den var hvid.

Fatningen var netop af den type, der ikke burde kunne skilles ad og hvad værre var: det viste sig at den var så integreret i selve lampen, at den ikke kunne tages af uden at ødelægge lampen.

Fabrikanten havde da også - viste det sig - lagt en lille seddel i kassen med teksten "ledningen kan ikke skiftes - bliver ledningen beskadiget, skal hele lampen kasseres". Hva' forestiller man sig? At man bare smider for flere tusind kroner ud, fordi lampen f.eks. skal flyttes lidt og ledningen er blevet for kort? Eller fordi den hvide ledning nu er blevet så gul, at den er grim? 

Hvis det er af sikkerhedsmæssige årsager disse ulyksalige fatninger vinder frem, har det jo decideret den modsatte effekt: i stedet for at kunne lave en fuldt forsvarlig løsning efter bogen, tvinges man nu til at lave noget klamp!

Det er lige til at miste fatningen over!!

Hilsen
Dan  

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er muligt at man skal skifte hele fatning uden at man skal have resten med i skralden.
ellers er det sikkert en engangslampe.!!!
Du giver selv en del af forklaringen.
Producenten vælger en fatning der trykkes/loddes/støbes sammen da det er hurtigere og billigere. Måske køber han fatningen hos en eller anden kineser, som ikke laver andet end fatninger, og kan derfor producere 2 milioner af dem for en skål ris om dagen.

Producenten får slået 2 fluer med et smæk, ved dels ikke at skulle bekymre sig om det elektriske(og dermed har sin ryg fri, i forhold til retssager, om defekte lamper) og dels kunne sælge dig en ny lampe når din ledning er blevet for kort eller misfarvet, som du skriver.

Jeg så en gang en udsendelse om Honda fabrikkerne, de har sindsygt mange underleverandører der leverer alt fra dæk til cigarettændere... de har kun lager til 25-30 minutters drift, på samlebåndet, så der skal hele tiden nye varer ind i en hulens fart.
Det betyder omvendt for fabrikken at de sparrer alt der hedder lager, og logistik og kun skal sørge for at samle biler. Og ve den underleverandør der ikke leverer til aftalte tid ! 

Men det er sørgeligt at vi har udviklet et brug-og-smid-væk samfund, hvor der ikke er nogen der har "råd" til at få repareret en ting når den er i stykker... Hvornår har du sidst stoppet en sok


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er også, ofte irriteret over det samme..
Stikdåser der ikke kan skilles og skrues fast-

Det der virker underligt er at det er en lampe til flere tusinde kroner. Jeg oplever det mest med jem og fix ting.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man kan jo håbe at den slags ting bryder sammen indenfor garantiperioden, så både butikken og producenten bliver trætte af at skulle give kunderne nye lamper mm til mange tusinde kr bare pga en dårlig ledning.

Jeg HADER også den slags ting, som ikke kan repereres.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

ja så hender det med at vi skal købe special værktøj til sammenklikkede genstande.
hvis de skal rebareres.!
og stikdåsen skal adskilles til fastskrunning.
skifte ledningen på  lampen hvis den er for kort.

og det hender med at vi skal bruge samlemuffe til at forlænge ledningen.
eller snoe enderne sammen og bruge isoleringstape.
og en lidt besværelige med loddekolbe og krympeplast.!

suk.

ja vi er endt i brug og smid væk verden.!

ja det er nok lidt besværelige med at bruge skruer i stedet for klæmmer og kliksystem
under produktion.!

hvis man ikke ved hvad en skruetrækker er.!!!
Annonce
chr.

det er nok derfor at protucenten der skruer op for garantigen.
så der kan gå sport i bytteri af små defekter.!
Ja, Lean er en fantastisk måde at producere efter - når det virker!! Og det er jo givet, at det koster mere at lave en fatning med løse del, der skrues sammen end en sammenstøbt med klemmer. Måske helt op til det dobbelte: 20 øre i stedet for 10 på den kinesiske fabrik, der spytter et par millioner ud om ugen. Men pga. den komplicerede leverancekæde, hvor der i hvert eneste led kalkuleres et procentvis dækningsbidrag bliver sådanne 10 øre i starten pludselig til måske 100 kr i forretningen. Sådan lidt ligesom renters renters rente, der pludselig løber løbsk. Jeg har faktisk beskæftiget mig professionelt med kalkulationssystemer i industrien tidligere og tordnet mod sådanne hjernedøde måder at kalkulere på. Men for døve øren, og nu beskæftiger jeg mig heldigvis med noget andet.

Hvad der virkelig irriterer mig, er at materiellet er blevet godkendt: som sagt mener jeg det næsten opfordrer til at lave potentielt farligt klamphuggeri. Det havde aldrig fået et godt gammeldags D-mærke, men CE-mærkningen er desværre nemt at få.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Jeg kommer til at tænke på, da min fars opladelige barbermaskine (Braun) for nogle år siden havde fået meget trætte batterier. Det var vist producentens mening, at den derpå skulle skrottes, men jeg kunne ikke dy mig for at se om det kunne "fuskes". Med listige fingre lykkedes det at adskille den, og indvendigt fandt jeg to batterier præcis i samme størrelse som almindelige AA. Herefter var det bare om at finde to nye opladelige AA-batterier, en loddekolbe, lidt tin og noget smergellærred. En times arbejde -inkl smørring af lejer og bøsninger- så var den ordnet. Hvor den oprindeligt kørte 10 dage mellem opladning kører den nu i en måned!

Siden er producenterne blevet dygtigere til at komplicere den slags reparationer, som Dan beskriver. Og det irriterer mig stadig!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Hvad der virkelig irriterer mig, er at materiellet er blevet godkendt: som sagt mener jeg det næsten opfordrer til at lave potentielt farligt klamphuggeri. Det havde aldrig fået et godt gammeldags D-mærke, men CE-mærkningen er desværre nemt at få.

Jeg havde en oplevelse med en instruktør fra et firma i Amerika, hvor vi kom til at diskutere, om det kunne betale sig, at reparere en del kontra at udskifte den. Amerikaneren mente selvfølgelig, at det var billigst, at skifte delen kontra at reparere. Isoleret set havde han sikkert ret. Hans opfattelse var producer billigt og smid væk.
Men CE mærkning er ikke et kvalitetsmærke, men en tro og love erklæring fra producenten om, at produktet opfylder nogle minimumskrav. Så CE mærket er ikke noget man får, men et mærke fabrikanten, efter bedste overbevisning, forsyner sit produkt med.

fase
Min søn har en kammerart der er blevet uddannet lastvogns-reservedels-skifter(det der før hed mekaniker)... ja det er hans egne ord, i dag bliver der aldrig skilt ting ad mere og repareret, næ man udskifter bare med nye reservedele, for ellers gælder garantien ikke.


Ved du hvornår garantien udløber på dit produkt?.................... En halv time før, det holder op med at virke !

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis