Hvorfor gør man det! - fatninger

Dette er ikke så meget et spørgsmål som et skrig i afmagt.

I "gamle dage" kunne man være sikker på, at der i elektriske artikler sad en fatning, som var til at forstå og til at have med at gøre, hvis man i øvrigt havde lidt forstand på og respekt for stærkstrømsbekendtgørelsen.

Men nu om stunder bliver mange leveret med en fatning som ikke er beregnet til at kunne skilles ad - i stedet for 4-5 dele, der kan skrues fra hinanden kommer det hele klemt sammen og med et snedigt aflastningssystem, så det i praksis er umuligt at skifte ledning.

OK - kunne man så sige, så bare skift fatningen til en type, der er beregnet til at kunne skilles ad.

Mais non! For et par dage siden fandt vi efter lang tids søgen endelig den helt rigtige lampe til et bestemt sted. Det eneste problem var at legningen var gennemsigtig, og det ville se pænest ud, hvis den var hvid.

Fatningen var netop af den type, der ikke burde kunne skilles ad og hvad værre var: det viste sig at den var så integreret i selve lampen, at den ikke kunne tages af uden at ødelægge lampen.

Fabrikanten havde da også - viste det sig - lagt en lille seddel i kassen med teksten "ledningen kan ikke skiftes - bliver ledningen beskadiget, skal hele lampen kasseres". Hva' forestiller man sig? At man bare smider for flere tusind kroner ud, fordi lampen f.eks. skal flyttes lidt og ledningen er blevet for kort? Eller fordi den hvide ledning nu er blevet så gul, at den er grim? 

Hvis det er af sikkerhedsmæssige årsager disse ulyksalige fatninger vinder frem, har det jo decideret den modsatte effekt: i stedet for at kunne lave en fuldt forsvarlig løsning efter bogen, tvinges man nu til at lave noget klamp!

Det er lige til at miste fatningen over!!

Hilsen
Dan  

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Dette er ikke så meget et spørgsmål som et skrig i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så var det ikke længe at man kan købe engangsbiler.
hvis den punkter på det ene hjul. så er det blot en ny bil. i garantiperiode.!
Det bliver meget værre:

I takt med at LED bliver bedre og bedre, vil man se, at fatningen helt forsvinder fra lamper. I stedet har hver enkelt lampe indbygget LEDs, som ikke kan skiftes. Da lyskildens levetid er højere end lampens, er dette er minimalt problem. Selvfølgelig gør det, at ledningen heller ikke kan skiftes..

På mange måder er det det samme, som da Apple lavede en mobiltelefon, hvor batteriet ikke kunne udskiftes. Det var et ramaskrig. Men telefonen var alligevel forældet efter nogle få måneder, så det var meget få, som reelt havde brug for at skifte batteriet.

Personligt foretrækker jeg billige lamper, som ikke kan repareres. Så kan jeg nemlig med god samvittighed købe en ny lampe engang i mellem :-)
Skrevet af hans2.hansen på 03 dec 2012 18:56
så var det ikke længe at man kan købe engangsbiler.
hvis den punkter på det ene hjul. så er det blot en ny bil. i garantiperiode.!
...jeg skifter da min når der ikke er mere sprinklervæske


STOP VERDEN. JEG VIL AF !


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Forhandleren kan sgu få sit lort retur, når tanken er tom.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

forløbige er der ikea der har en led lampe med "flad"skærm
der ikke kan skifte "pæren".!
johanna jelinek. led lampe.

så det er ikke så sært at fatningen er væk.!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis