Forslag til opvarmning af skur på 10m2

Hejsa lds'ere

Er ikke så meget inde i al den her snak om grøn energi, men ved bare at der findes mange forskellige muligheder og ser flere og flere ting på folks tage, så det vil jeg osse prøve...

Til at starte med skal jeg til at bygge et skur på 10m2 i haven, isoleret så det holdes fri for frost. I den sammenhæng tænkte jeg at det ville være oplagt at få noget solcelle halløj til at betale for den dyre el radiator, eller vandvarmer der kan holde det lunt hele vinteren.

Er interesseret i at det helst skal være en nul-løsning så skuret bare passer sig selv, men det skal selvfølgelig osse helst være en rentabel løsning.

Håber at der er nogen der har gode forslag ideer til en grøn løsning. På forhånd tak

VH Anders Thomsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med mindre du laver det af genbrug, vil det aldrig blive en nul løsning at opvarme det skur, du kan lave sådan en "dåse" solvarmer som en del har lavet her på LDS, men den virker altså kun når solen er oppe og på. At lave et vandbåret anlæg til et skur på 10 m2. vil blive alt for omkostnings krævende, så reelt vil en lille 500 w. el radiator være mere rentabel hvis der bare skal holdes frostfrit.
Der er ingen gratis eller billig varme , selv om du laver det af gratis genbrugsmatrialer , det bedste er nok et stort sydvendt vindue med energiglas og som kan bliver lukket af med isoleret skoder , som kan blive lukket om natten og så en 500W el varmer som back up....200mmm isolering og en fugtstyret ventilator og ventilations ventil mod kondens......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
jeg har et ca 10 m2 skur, i enden af min carport, det er isoleret med 200mm i loft og væge, gulvet er der 275 mm flamingo, og beton.
Der er dampspære, og tætte døre og vinduer, jeg har valgt at have en affugter kørende for at holde luftfugtigheden nede, når det er helt tæt, køre den kun sjældent og laver kun 3-4 liter vand om året.
Laver man naturlig cirkulation udefra, vil fugtigheden aldrig blive lavere end den er udenfor, og den er tiltider for høj, til at værktøj kan holdes fri for rust.

Jeg bruger en oliefyldt elradiator, og holder opvarmet til 10 gr, jeg har ikke tal på forbruget.

Men jeg tror det er den biligste løsning, til et så lille og rimeligt isoleret rum.

mvh jens
Jeg har et isoleret skur på 11 m2 som jeg ikke opvarmer om vinteren , jeg havde problemer med at værktøjet viste tegn på rust , så jeg valgte at montere en ventilator som var styret af et T/S ur så ventilatoren kører 3 gange 4 timer i døgnet , det virkede ingen rust mere , ude luften om vinteren kan være/er  meget tør (knastør) målt i absolut luftfugtighed og det er denne tørre luft man skal trække ind i sit skur og bruge som "affugter"............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 29 nov 2012 14:51
Jeg har et isoleret skur på 11 m2 som jeg ikke opvarmer om vinteren , jeg havde problemer med at værktøjet viste tegn på rust , så jeg valgte at montere en ventilator som var styret af et T/S ur så ventilatoren kører 3 gange 4 timer i døgnet , det virkede ingen rust mere , ude luften om vinteren kan være/er  meget tør (knastør) målt i absolut luftfugtighed og det er denne tørre luft man skal trække ind i sit skur og bruge som "affugter"............


Ja normalt er der lav fugtighed om vinteren.

Jeg valgte at bruge en affugter, bare en af de billige, den køre ikke ret meget.
Men nu har jeg jo også varme på, så vil en vetilator jo ikke være godt for fyringsøkonomien

mvh jens

Annonce
Tak for forslag, men det var lige netop for bare at gøre det nemme og bare sætte en el radiator op at jeg åbnede dette spørgsmål. Var selv ude i noget med et energipanel eller en solcelle og noget 12v batteri eller lign. Men aner ikke om sådanne løsninger vil kunne holde en konstant temperatur over hele året? Med en nulløsning mente jeg ikke at det skulle være gratis. Jeg ville bare gå efter en løsning der ikke gav mere energi forbrug end pt.
Det bliver ikke nemt at finde en "gratis" energikilde, der virker en kold vinternat, med måske - 20 gr.


Eneste gratis varme jeg kan komme på er.
Du isolere soklen med 200 mm flamingo indvendigt, ned i frostfrit, væge og loft isoleres også med 200 mm.
Så får du gratis jordvarme, op gennem det uisolerede gulv, det burde kunne holde rummet frostfrit.


Jeg har et uisoleret skur, hvor jeg har en lille kælder, den er 90 cm dyb, og 90 bred og 150 cm lang.
Den er midt i rummet, og der er kun et trædæksel som låg, den har været frostfri i de 30 år jeg har haft den.


mvh jens
Du kan overveje noget som
http://www.solarventi.dk/

Skulle kunne holde et hus frostfrit - måske pånær de aller koldeste dage.

Kan også laves selv:
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=121&t=4206

Hvor godt det virker har jeg ingen anelse om.
Skrevet af jenshøj på 29 nov 2012 20:10
Du kan overveje noget som
http://www.solarventi.dk/

Skulle kunne holde et hus frostfrit - måske pånær de aller koldeste dage.

Kan også laves selv:
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=121&t=4206

Hvor godt det virker har jeg ingen anelse om.

En solluft varmer er fin når solen skinner, den er desværre ikke meget værd om natten når det er koldest.. og lange perioder med overskyet værd levere den stort set ingen varme.. men som tilskud er de fine..

det mest effektive er nok rigeligt isolering og en luft/luft varmepumpe, den bruger strøm men skal det kun holdes frostfrit er det vel nok begrænset hvor meget den bruges i et så lille lokale.. det er dog en væsenligt dyrere løsning en en lille olieradiator, men billigere på sigt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis