Glemt silikone i hjørnerne - er det vigtigt?

Hej! På nyt badeværelse har mureren glemt silikone i hjørnerne, men bare fuget, selvom vi havde aftalt det. Lidt irriterende, men nu er det sådan. Så er spørgsmålet: er det meget vigtigt og kan jeg bare putte silikone ovenpå eller skal fugen skrabes lidt ud først? Tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mureren må naturligvis lave det om, så det er lavet som i har aftalt.
Jeg er personligt tilhænger af at man bruger en normal murerfuge i hjørnerne, når nu der er vådrumssikret.

En silikonefuge bliver grim og skal også skiftes med jævne mellemrum, med det besvær og de omkostninger det har. Ikke alle er fingersnilde nok til at få lavet en pæn og korrekt fuge.

Du kan i hvert tilfælde ikke få et pænt resultat ved bare at fuge ovenpå fugen!
Arrggh, Pilehave.
Jeg synes nu nok, at man ser mange uheldige hjørnefuger udført på normal vis, om ikke andet så på sigt, hvor der ofte ses revnedannelser med tiden. Især før i tiden så man ofte fuger omkring indbyggede badekar, hvor fugerne naturligvis faldt ud og vand løb direkte ud i væggen, endda med kraftig opfugtning af ydervægge til følge. I særlig grad er det jo trist, hvis der ikke er vådrumssikring, men selv med sikring, kan det aldrig blive en vindersag at få vand ind i fliseklæbet osv.
Mange gange er fugen ikke udfyldt alt for godt og kan samle skidt og danne grobund for mug oa godt.

Min erfaring med siliconefuger, udført med det rigtige materiale, er at de er lette at holde rene og pæne.

Tilføjelse:
For nogle år siden overnattede jeg på et meget fint og højt estimeret hotel i det Sønderjyske. På badeværelset med det obligatoriske badekar, var der stort set ingen fuge tilbage mellem kar og væg, og da bruseren så idiotisk var placeret, så man skulle stå op i dette glatte badekar, blev denne manglende eller revnede fuge dagligt, flere gange, forsynet med frisk forsyning af vand. 
Badeværelset stank da også råddent og ækelt som følge af denne alvorlige fejl. Det var så oven i købet på 1.sal i en ældre bygning med stor sansynlighed et træbjælkelag!

Med venlig hilsen
ktm

 

Så vidt jeg husker er gulvet et etagedæk støbt på svalehaleplader. Det må alt andet lige kunne bevæge sig mere end et alm. støbt gulv. Jeg ville være noget nervøs ved ikke at bruge silicone til fugerne.
Annonce
Det typisk murerne, de vil ikke have fat i den fuge pistol.

De glemmer det gang på gang... Nu det er lavet og det hele ser pænt ud ville jeg nok vælge at lade det være.
Men holde øje med fugerne. skulle der komme en revne kan de kradses ud med en multi cutter og fuges - silikone fuger holder heller ikke evigt....

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det er klart pænest, MEN! hvis du vil sælge dit hus en dag, så må du igang med skrabejernet! der skal være silikone fuge i hjørner og ved gulv. ellers betragtes det som en k3 i tilstandrapporten.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Næppe en k3 med mindre der er tale om bad på 1 sal. Det er ikke et lov krav at der etableres vådrumssikring i et normalt parcelhus. Sbi-anvisnigerne anbefaler det, men et krav er det ikke. Jeg er enig i at når mureren nu har lavet en mørtel fuge så lad det være og lad det være under observation.
Ja, havde også ladet den almindelige fuge sidde nu den er lavet, det er pænere og så må det holde så længe det kan.
Hvis fugen i hjørnet mellem fliserne er korrekt udført og intakt medfører det (naturligvis) ikke nogen bemærkninger i tilstandsrapporten.

Fugen i hjørnet må gerne være udført som fleksibel mørtelfuge. Med mindre der forventes større bevægelser, eller hvor mindre revner i fugen er uacceptable af hygiejniske årsager. For så skal der fuges med elastisk fugemasse!

Mht. vådrumsmembran eller vandtætning så har den ikke noget at gøre med i hvilken boligform den skal anvendes, men de byggematerialer der anvendes - til gulv og vægge! Samt sammenbygningen af disse.
Og det er rigtigt at vægge udført af uorganiske materialer anses for vandtætte. Men vægge af tegl eller letbeton kan transporterer fugt til andre bygningsdele.
Derfor bør der - især i vådzonen - udføres vandtætning af væggene i forbindelse med opsætning af fliser.

Og det er ikke noget jeg selv har fundet på. Ovenstående er "skrevet af" fra SBI 200. Stort set! :o)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis