Er der her skimmelsvamp

Hej..

Nogen som kan svare mig på om det er skimmelsvamp jeg har fundet her???




15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
YEP! Det ligner rigtig nok skimmel!

Elektronikteknikeren
Hvilken slags bolig er der tale om? Og er det en ydervæg?

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det er en ydervæg i mit gamle hus fra 1924. Fandt det bag en forsatsvæg af gips.
Har i nogle gode råd, til hvad jeg skal gøre ved det?
Hvis det er BAG gipsvæggen så har du fundet årsagen. Man må ikke isolere uden på en væg før man har renset alt organisk af. Altsåtapet, maling lim mv. Kun pudsen må være tilbage. Hvor tykt er isoleringslaget i gipsvæggen. Er der brugt dampspærre? (Plast folie el. Alupapir)

I hvilken anledning skulle du have vægen ned?

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En slags svamp er det muligvis, men ikke nødvendigvis skimmelsvamp!

Forekommer "væsksten" i gipspladernes paplag, men ikke i det bagvedliggende tapet? For det er jo lidt mærkeligt! Eller hvordan?
I øvrigt kan.jeg anbefale cillit bangs spray mod skimmel/mug (en speciel udgave med chlor) Den er rigtig effektiv. Spray på, lad det virke i 10min og vask det af med vand.

Elektronikteknikeren
Jeg fik at vide af en murer at Rodalon er det mest effektive til at få bugt med svamp.
Fortynd det 1:1 og vask væggen ned, lad det sidde natten over, og rengør med rent vand. Gentag eventuelt et par dage senere, og vent for guds skyld med at arbejde videre med væggen til den er helt tør.

Som Gregeren skriver, er det vigtigt at der ikke er nogen form for tapet eller maling på væggen.

Husk at bruge maske, når du går i gang, der er jo ingen grund til at indånde svampesporer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der var ingen isolering bag pladen, bare en 1 cm liste med gips uden på. Det er et hus med krybekælder, så mon ikke fugten er kommet derfra. Jeg er ved at fylde krybekælderen op og støbe betong gulv. Så problemet skulle meget gerne være løst. Jeg regner med at sætte en 45#45 mm reglar på vægene, isolere og fibergips skal jeg ha en dampspærre i?
Ja.

Forudsat at du osse kommer lidt isolering imellem reglarne jo.

Men det er da ikke sikkert at svampen skyldes krybekælderen. Kan det ikke være kondens pga. en kold, evt. massiv, ydervæg?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også