Udskiftning af indmuringsdåser

Hej,

Jeg skal til at udskifte nogle gamle indmuringsdåser fra 70'erne som ikke passer til moderne Fuga rammer. Min tanke var at smøre noget mørtel ind i hullet og presse indmuringsdåserne ind i det, men hvordan pokker undgår jeg at det kabel der allerede er trukket ikke skubber dåsen rundt i den våde mørtel så den kommer ud af lod? Desværre er det bagerste af hullet ikke egnet til befæstning, så det dur ikke at sætte en skrue i bunden. (Det lyder meget hult og skrøbeligt).
Jeg har mulighed for at trække kablet tilbage, men hvordan undgår jeg så at mørtlen stopper hullet til, hvor kablet skal løbe i? Kablet er ikke trukket i rør men ned langs en dørkarm og ind i væg

Udelad venligst bestemmelser og jura, jeg ved godt at det er intallatørarbejde

Mvh. Lars
Hej, Jeg skal til at udskifte nogle gamle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Brug en stump genstand til at presse mørtlen ind. Flødeskumsposer er lavet til... ja flødeskum.
Min bekymring er mere, at du aldrig får mørtelen ind på den måde. Brug det rigtige værktøj. Der er ingen grund til at gøre det sværere end højest nødvendigt. Der er en grund til at murere ikke bruger sprøjteposer og kageruller. En malerpind eller lignende er meget lettere, nå man skal presse mørtelen ind i en snæver revne.
lacla skrev den 26-11-2012 00:56:21

Hmm, jah joh... altså der skal sidde en afbryder og en stikontakt. Det fås vist ikke som samlet 2-modul, eller hvad?

Her er et billede af een af de gamle dåser. De to huller til indsatserne sidder for langt fra hinanden til at man kan bruge nye Fuga Baseline/Softline rammer. (Her er kablet ført i rør).

Jeg skal i gang med at udskifte 8 af disse grå dåser til fordel for nye, men hvordan fjerner jeg dem lettest? 

De sidder godt fast og jeg har prøvet at skære dem med en multicutter, men de er sejlivede.

Nogle af dem sidder i en indvendig murstensvæg og et slag på dem gav en revne på den anden side af væggen.

Hvordan får jeg dem ud? 


 

cJoey,

Så vidt jeg husker borede jeg huller i mørtlen hele vejen rundt om dåserne. Men pas på kablet ;) Til sidst kunne jeg med moderat vold få dem banket løs. Man må sige at det var solide sager LK lavede dengang.
At bore ind med 6 eller 8 mm mur bor er en god løsning. De grå dåser har en fod der stikker lidt længere ud end den kant man ser forfra så de sidder godt fast.
Men ellers er det hammer og fladmejsel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også