Optimal Gulvkonstruktion?

Hej LDS'ere...

Endnu en gang har jeg brug for et godt råd, og Jeres ekspertise.
Jeg er i gang med at hive 25 mm parketgulv i stueetagen op, på grund af en gammel vandskade fra 1. salen som dog er ud-bedret for flere år siden. 

Konstruktionen ser således ud, fra "toppen"af.

25mm parket som ligger på 50x100(ca) strøer med en afstand af 600mm. Derunder ligger der 50mm isolering i batts, på masonitplader. Så er der ca. 300mm ned til tærren.

Strøerne behøver ingen opretning.

Min plan var at fornye isoleringen, men hvor meget må jeg ligge? - Og hvad med dampspærre, go eller no go?
Dernæst så 22mm gulvspånplader og så et 12 laminatgulv(grundet vedligehold pga. dyreflok) ovenpå.

Er jeg på vildspor?, del meget gerne erfaringer.




På forhånd tak

Huset købt - renovering påbegyndt.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville være fristende at etablere en dampspærre lige over murstenene og under strøerne!
Og fylde hele hulrummmet, (20 cm ???), op med isoleringsgranulat!

Er hulrummet ventileret?
Er der kapilarbrydende lag? Hvor gammel er huset?

Der er iøvrigt ingen pap mellem strøer og mursten. Men noget træbeskyttelse. Ser det ud til?
1 x sokkel-udluftning! Betyder det eet hul!

Som i såfald skal lukkes.

Man kunne tænke sig at du trak en ca. 25 cm bred strimmel dampspærre hen under hver strø og rigeligt opad væggen. Bukkede strimlem rundt og hæftede med hæfteklammer på oversiden af brættet. For at undgå slid i vederlaget mellem strø og mursten indlægges måske en bid tagpap ovenpå murstenen.

Dernæst fyldes hulrummet op med isoleringsgranulat. Af en slags!

Dernæst lægges dampspærren nedimellem strøerne og klæbes sammen med den ombukkede dampspærre.
Hvis tykkelsen af granulatlaget er 200 mm så 100 mm batts ovenpå dampspærren. Ellers 75 mm.

Dampspærren klæbes til væggen hele vejen rundt - under fodlisten!

Det eneste problem er faktisk at det ikke er en konstruktion man har nogen videre erfaring med. Men at den ligner et alm. terrændæk isolert med terrænbats af mineraluldtypen!

Måske kunne granuleret flamingo være en mulighed - selv om det (muligvis) er brandmæssigt "dubiøst"
Ja det betyder et hul. Er du sikker på om det er en lovlig konstruktion?. Det var noget i den stil jeg havde forestillet mig, men var noget i tvivl om det var korrekt at udføre det sådan...

Huset købt - renovering påbegyndt.

Javist.
Teknisk og teoretisk er "der ikke noget at komme efter"

Dampspærren er placeret UNDER de organiske materialer. Og den er placeret max. 1/3 inde i isoleringslaget. Dampspærren vil fungerer som en fugtspærre såfremt der - meget mod forventning - skulle forekomme optrængende fugt, (kapillar-effekt), i det udlagte granulerede isoleringslag.

Konstruktionen er meget lig et terrændæk, uden beton.
Og præcis ligesom et alm. strøgulv hvor man ligger en fugtspærre ud på et betonlag med max. 75 mm alm. mineraluld imellem strøerne, oven på fugtspærren.

Hvis der blev anvendt flamingoplader ville den være fuldstændig som Sundolitts forslag med svømmende strøgulve!


Det forhold at der anvendes granulat, enten mineraluld eller flamingo, kan sammenlignes med hulmursisolering. Hvor der ikke optræder fugtsugning eller kapillareffekt i isoleringsmaterialet.

Det du har nu er en krybekælder og det er usikkert om der er et kapillarbrydende lag i din konstruktion. Jeg mener ikke at det har nogen betydning.

Problemet kan være at konstruktionen ikke er almindelig kendt, at man ikke har megen erfaring med den. Og det er jo naturligvis et usikkerhedsmoment.


http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton/konstruktionseksempler

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9170/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også