Ventilation kombineret med varmepumpe.

Hej
Jeg har et hus i 3 etager, til opvarmning har jeg en luft/vand varmepumpe af mærket Rotex.
Generelt er jeg godt tilfreds med varmepumpen, den klarer den nødvendige opvarmning, samt opvarmning af brugsvarmen (5 i huset).

Nu er planen at montere et ventilationsagregat, jeg har kigget lidt omkring, men har ikke fundet det rette endnu.

Spørgsmål:
Hvis jeg monterer et anlæg med varmegenvinding/krydsveksler, vil det så betale sig for mig at montere en vandbåren varmeveksler? Jeg mener, er der bedre økonomi i, at varme luften op de sidste graderne, end at bruge gulvvarmen fra varmepumpen, til at varme rummene op det sidste?
Jeg føler at det måske bliver lidt "overkill" med varmeveksler i vent. agregatet, og gider heller ikke, om det ikke betaler sig varmeøkonomisk.

De snakker om om høj virkningsgrad på disse vent. agregater, men er der en formel på det? 
Hvis man siger, at luften sum bliver taget ind, er på 0 grader, og luften som bliver suget ud, er på 20 grader, vil så luften som bliver blæst ind i rummene, være c.a 10 grader?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du lader da bare udblæsningen gå igennem udedelen på varmepumpen, således at den varme rumluft bliver genanvendt af din vp.

Elektronikteknikeren
Tak for et fornuftigt svar, jeg har allerede skåret hul i væggen, lige bagved VP, men jeg har ikke fundet på det selv

Men tilbage til spørgsmålet:
Kan det betale sig at montere en varmeveksler på indbl. luften, er der mere vundet, end at bruge varmepumpen til at varme rummene op med?

Det er måske lidt "overkill" som jeg sagde, men jeg synes at scenariet er yderst interessant, og håber at nogen har et kompetent svar
Alle de her ??? betyder, at jeg ikke har regnet det ud
Nej, det kan ikke betale sig at sætte en vandbåren eftervarmeflade ind. Du får alt for lidt varme ud af det pga den meget lille luftmængde der trods alt kommer gennem anlægget. Send varmen i gulvet, hvor den kan lagres lidt længere.

Hvis genindvindingsanlægget har en virkningsgrad på 85%, så vil du ved udetemp = 0º og indetemp = 20ºC få en indblæsningstemperatur på ca 16-17ºC. Under forudsæting af, at der ikke er kondensering af den fugtigere udblæsningsluft i veksleren.

Du skal ikke have et anlæg med krydsveksler, men derimod med en modstrømsveksler. Og den skal være af aluminium. Alle kanaler skal laves af blikrør, ikke noget med fleksslanger osv, og alt skal dimensioneres til en lav lufthastighed, ellers får du stort tryktab i anlægget med deraf følgende kolosal elregning. Hætterne på taget skal ligeledes være af en type, der giver mindst muligt trykfald, af samme grund forståes.
I et korrekt dimensioneret anlæg med lavt trykfald er det vigtigt at hætterne kommer godt op over tagfladen og i niveau med rygningen, ellers vil vinden lave turbulens, som vil påvirke anlægget uhensigtsmæssigt i blæsevejr.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for et kompetent svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis