Hej
Jeg har et hus i 3 etager, til opvarmning har jeg en luft/vand varmepumpe af mærket Rotex.
Generelt er jeg godt tilfreds med varmepumpen, den klarer den nødvendige opvarmning, samt opvarmning af brugsvarmen (5 i huset).
Nu er planen at montere et ventilationsagregat, jeg har kigget lidt omkring, men har ikke fundet det rette endnu.
Spørgsmål:
Hvis jeg monterer et anlæg med varmegenvinding/krydsveksler, vil det så betale sig for mig at montere en vandbåren varmeveksler? Jeg mener, er der bedre økonomi i, at varme luften op de sidste graderne, end at bruge gulvvarmen fra varmepumpen, til at varme rummene op det sidste?
Jeg føler at det måske bliver lidt "overkill" med varmeveksler i vent. agregatet, og gider heller ikke, om det ikke betaler sig varmeøkonomisk.
De snakker om om høj virkningsgrad på disse vent. agregater, men er der en formel på det?
Hvis man siger, at luften sum bliver taget ind, er på 0 grader, og luften som bliver suget ud, er på 20 grader, vil så luften som bliver blæst ind i rummene, være c.a 10 grader?