Er 3/5 aluminium dørkplade egnet som dæk?

Makkeren og jeg er nu komme så langt i ombygningen af vores fritfaldredningsbåd til motorsejler, at vi skal have anlagt et plant dæk. Vi søsatte 5. oktober d.å. og har konstaret, at båden kan både flyde, holde balancen og gå for sejl (uden motor). Dækket er derimod ikke helt godt at gå på, og vi skal have fundet en fornuftig løsning.

Vi har overvejet dørkplade af søvandsbestandig aluminium (3/5), men er lidt usikre på, hvordan sådan en er at gå på om vinteren, hvis der er sne og is på båden. De fleste båddæk vil nok være glatte, hvis de er dækket af sne og is, men er dørkplade en god løsning? Skridsikker tape, topcoat med ovntørt sand, Decolay etc. kunne også være muligheder, men så opnår vi ikke et plant dæk.

God idéer er velkomne. Jeg har vedhæftet et foto af dækket.

Mvh
Flemming


Meget kan svejses med pind!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan huske at min kære fader havde lavet dørkplade dæksler til regnvands afløbene derhjemme for år tilbage.....de kostede mig indtil flere ture på ryggen da det blev vinter pga de var afsindig glatte, men flotte så de ud:-) Var det mig ville jeg uden tvivl vælge topcoat og sand! Har selv anvendt det på min egen motorbåd i stævnen, fordi jeg synes den ellers var for glat når jeg gik ombord.
Jeg er bare lidt nysgerrig, har i ikke forstag til forsejl??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Enig med mortenbruun. Aluminium er spejlglat som våd. Også selv om det er dørkplade. Jeg er gammel værftsarbejder, og skibene vi byggede fik altid strøet sand på dækslugernes våde maling. Så stod man fast. Det har nok været lidt mere teknisk, men det var princippet. En nyansat malermester holdt en gang et værre hus over den idiot, der havde svinet den nye maling til. Ham blev der grinet noget af.
Efter min mening er aludørkplade en skidt løsning, har selv erfaring med et brønddæksel. Sand ? Tjah det gir jo en masse små toppe, men mellem dem er der jo små dale, hvor der kunne stå vand. Teak? Der ved jeg af egen erfaring, det blir meget glat.
Hvad der dur, det er straks det er straks sværere at svare på. Man kunne en gang få noget, der hed Decolay, som var en slags dæksmaling, og det var uhyre skridsikkert, men om det findes. endnu og hvad det siger til frost, ved jeg ikke
Generelt bør det være mørkt, for at evt. sol har en varmende virkning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Decolay blev forbudt sidste år (dog kan man købe rester mange steder). Decolay går fint med frost dog ikke når den står i bøtten da den er vandbaseret he he ;-) erstatningen for decolay hedder: Non Slip Deck Coating (har ingen erfaring men er sikkert fint)

Super fint og rent sand er fint. Man kan også købe "glas" kugler beregnet til at blande i malingen det giver et mere jævnt look.

Men Men lige meget hvor meget i maler giver det selvfølgeligt ikke et plant (lige) dæk?
Vil i skære det gamle dæk af eller?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad med sådan nogle skridsikre gummi/skumgummi plader, der var moderne på både for 20 år siden? Treadmaster.

Ikke at det sådan er super flot, og det bliver også lidt nusset og flosset efterhånden. Men det er praktisk og blødt at falde på. På et specielt skib som jeres kunne det måske være meget fint?

grandoldman: Er det ikke forstaget man plejer at læne ryggen op ad, når man tager den slags billeder? ;-)

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for de mange nyttige råd. Et dæk af alu dørkplade bliver det så ikke. At glide på et glat underlag kan være slemt nok, men på et båddæk - nej tak!.

Kravet om et plant dæk er dog ufravigeligt, så vi ender nok med enten

1. Plan alu plade påført epoxy barriere primer + Hempel Polybest + ovntørt sand + Hempel Polybest, eller

2. Plan alu plade hvor der pålimes et Treadmasterlignende produkt fra Vetus, som hedder Happy Elephant (vi har en rulle liggende).

Grandolman, vi har skam et forstag (Harken rulleforstag), og som Jakob korrekt pointerer, så bruger vi det også som ryglæn, når vi tar billeder fra den vinkel :-)

Jeg har oprettet et galleri (Deepsea Delta - en redningsbåd med sejl) og har smidt et par billeder ind.

Mvh
Flemming




Meget kan svejses med pind!
Jeg vil så lige komme med et indspark om sandet der skal bruges, det er altså ikke tørret strand sand men kvarts sand der skal bruges.
Strand sand er rundt i overfladen hvor kvarts sand er skarpt.
Fordi billede er taget fra stævnen og så ser det ud som om vanterne sidder mod stævnen så man ikke kan sejle for en halvvind.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har siddet og tænkt på at et par langsgående vandret anbragte bræder i hver side, ville være løsningen. For der er vist en ting i har glemt at tage i betragtning, "vægten" jo mere vægt i anbringer på toppen af båden jo mere ustabil bliver den.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også