Er 3/5 aluminium dørkplade egnet som dæk?

Makkeren og jeg er nu komme så langt i ombygningen af vores fritfaldredningsbåd til motorsejler, at vi skal have anlagt et plant dæk. Vi søsatte 5. oktober d.å. og har konstaret, at båden kan både flyde, holde balancen og gå for sejl (uden motor). Dækket er derimod ikke helt godt at gå på, og vi skal have fundet en fornuftig løsning.

Vi har overvejet dørkplade af søvandsbestandig aluminium (3/5), men er lidt usikre på, hvordan sådan en er at gå på om vinteren, hvis der er sne og is på båden. De fleste båddæk vil nok være glatte, hvis de er dækket af sne og is, men er dørkplade en god løsning? Skridsikker tape, topcoat med ovntørt sand, Decolay etc. kunne også være muligheder, men så opnår vi ikke et plant dæk.

God idéer er velkomne. Jeg har vedhæftet et foto af dækket.

Mvh
Flemming


Meget kan svejses med pind!
Makkeren og jeg er nu komme så langt i ombygningen... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi havde en ung fyr i havnen der købte en redningsbåd som din. Han er nødt til at sejle rundt med 2500 ltr. Vand i ballast tanke under vandlinien bare for at få skruen under vand. Den er bygget til at sejle med 25 mand:-) dog lidt et problem i frostvejr!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Vi er opmærksomme på, at stabiliteten vil blive forringet, hvis vi bliver for tunge i toppen. Båden er oprindeligt designet til at kunne holde balancen med 40 mand i stole monteret 50-60 centimeter over vanlinjen.

Vi har nu fjernet samtlige 40 stole og sendt de 40 mand hjem, sænket dørken 15 centimer og monteret en køl på et ton. Derudover har vi smidt 8 stk. 161 Ah batterier i forreste lastrum. Inklusive motor og udrustning har vi nu godt og vel 2 ton ballast under vandlinjen, hvor man før kun havde ca. 700 kilo og så 3 ton dødvægt over vandlinjen.

Vi har godt nok også sat en rig på, men den er bevidst dimensioneret således, at vi kan "dosere" sejlarealet efter forholdene.

Men, vi får se. Det kan da godt være, at vi for brug for noget mere kølvægt, og så må vi have fat i smeden igen.

Håndværker, vi har tidligere overvejet nogle langsgående brædder eller lignende, som kunne udgøre en gangbro. Når alt kommer til alt, er det måske løsningen.

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej træ hend langs siden så det passer med de trekantet støter der er på gelænder stolper og et stykke ind på dækket med en lille skrid kandt så mand ikke smuttet ud under gelender
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også