utætte samlinger i tag.

hej der ude.

jeg har lige overtaget, et hus derer bygget i de gode 60'er
der er en tilbygning til huset hvor der er flad tag , med etanit tagplader . og det hælder jo nok som det skal ned ad.
det skal siges at det er en bag gang, og fyrrum, der er i bygningen.
men efter jeg pillede loft + isolering ned , for at isolere noget mere i loftet, kan jeg se at mange af mine tagplader var våde på bagsiden , efter at loftet er pillet ned så der kun er spær og tagplader tilbage, kan jeg se når det har regnet blir mine tagplader våde i rigtig mange samlinger,  der er ikk som sådan kommet vand ind, men de er stadig fugtige. ?

nogen der ved hva det kan være, evt noget jeg skal være bange for ?
eller må de gerne være fugtige bare at isolering ikk rører tag pladerne ? 

takker mange gange for svar.

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan vel ikke være et fladt tag når der er fald på.

Men det kan være at faldet er så lavt og taget så begroet på oversiden at vandet dårlignok kan løbe af.
Eller, når der ikke er nogen dampspærre, dannes kondens på undersiden af tagpladerne.

Hvordan havde den oprindelige isolering det - og hvilke type lofter var der?
Hvad er planerne på langt sigt med de tagplader. Er de f.eks. revnede?

Du bør ikke være bange, men du kan roligt være bekymret. :o)

Nej ikk fladt men viste ikk lige hva jeg skulle kalde det. :-)

Jeg gjorde dem rene sidste weekend . Og de er ikk flækkede.
Har også lidt i hovedet om der ikk er fald nok på.

Men ja det kan også være kondens nu du siger det. Nu når der ingen dampspærre er

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
Glemte lige en ting.

I 60-erne brugte man vat i samlingerne. (Og det kan faktisk stadig købes).

Vat har den uheldige egenskab at det dels er vandsugende og dels rådner over tid når det er vedvarende fugtigt.

Det har ikke den store betydning på tage med hældning over 15 gr. Hvilket altid har været den (officielt) laveste anbefalede af Dansk Eternit. (Så vidt jeg ved/husker). Bla. osse fordi samlingerne tætnes af støv, skit og møg - over tid.

Men jo lavere fald jo større tilbøjelighed til at f.eks. vindtryk presser fugt op under pladerne. Eller mosdannelse på tagpladerne. Og langsommere udtørring osv.
Og derved altså rådne vatsnore. Det er næsten 100% sikkert at vatsnorene ved bølgeeternittage under 15 gr. forlængst er rådnet op.
Glemte lige een ting mere. :o)

Hvis der dannes kondens burde det være på hele tagpladens/tagfladens underside. Hvorimod fugt mestendels burde forekomme ved samlingerne. Begge dele dog osse afhænig af ventilation og luftstrømme og den slags.

(Man lagde forøvrigt kun vat i de vandrette samlinger i tidligere tider.)
Kan se der sidder lidt mos tilbage i samlingen men det er jo ingen ting.

Hva gør jeg ved de samlinger ?

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
Annonce
Lægger pladerne om med norton strimler.

Men er der meget lidt fald på taget, er det måske værd at overveje at ændre dette, eller skifte til anden tagbelægning som kan lægges med det fald der nu er.
Ingenting. Måske.

Risikoen for at pladerne knækker eller revner er overhængende hvis du begynder at gå på dem eller arbejde med dem.

Men med passende omhu og forsigtighed kan det måske lade sig gøre at lægge pladerne om.

Men ellers hedder det ny tagbelægning - som det foreslås!
Gad vist om samlingerne kan understryges med understrygningsmasse til teglsten?
Nu hvor lofterne er nedtaget!

Man må vist ikke omlægge pladerne, hvis der er asbest i.

Det er det bedste at tætne det oppefra.

Mit garagetag med asbest plader, og kun lidt fald havde samme skavank.
Jeg fik de algebehandlet, og efterfølgende overmalede jeg det med Borup tagtæt, det har holdt tæt siden. det var især når vinden kunne presse vandet op mellem samlingerne, det var galt.

mvh jens
Ja, hvis tagtæt kan gøre det så er det jo rimelig nemt at have med at gøre - til foråret måske!

Gjorde du noget særligt for at rense ved overlæggene?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis