Bjælkelag - Bæreevne

Hej. Jeg har et 4 etagers hus incl. kælder hvor jeg i stue-etagen har planer om at støbe 23 kvm. betongulv ovenpå svalehaleplader. Jeg har bjælker liggende med afstand på 70-90 cm. Bjælkerne er 170x170mm og spændvidden kommer til at være 380cm

Jeg har et meget stramt budget, så der er ikke penge til en DYR DYR ingeniør til at lave udregninger...

Tror i det vil kunne holde ?? Det er planen at der skal 76mm beton på gulvet.

Jeg har mulighed for at indsætte et ekstra spær mellem de eksisterende hvis det skulle være nødvendigt.

Selvgjort er velgjort Så længe det holder....!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hellere det braser sammen en at betale en ingeniør for de par timer...kan du se ironien ?
tjae... Måske / måske ikke.. Men i stedet for at støbe kunne du jo bruge gulv gips som ikke er lige så tungt og så være på den lidt mere sikre side hvis du er nervøs....

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har ikke nogen baggrund for at komme med et godt bud på om det holder eller ej, men det er trods alt ca. 4,5 tons du skal have liggende på de bjælker.. Jeg ville personligt ikke 

Jeg tror helt bestemt du bliver nødt til at alliere dig med en person der kan lave en statisk beregning for dig..

Hvis skidtet ikke holder kan du stå med et større problem end at forsikringen ikke vil dække..

Mvh Mærsk

Hvis der skal 76 mm beton på gulvet kan du jo li'sågodt droppe gulvbjælkerne. Næsten da! Et bærende betondæk kan gøres på 100 mm!
Svalehaleplader kræver kun godt 50 mm beton så vidt jeg husker!

Det er muligt at dit bjælkelag kan bære, men nedbøjningen vil blive (alt) for stor. Og gulvet for blødt/slasket/gyngende!

Hvis der ikke er råd til ingeniørberegninger så må du jo gøre arbejdet selv! 

Prøv at google på træbjælkelag eller led her i forumet. Emnet har ofte været oppe!

Det er helt forrykt at give sig ud i sådan et nummer uden rådgivende ingeniør på.
Det er dybt uansvarligt ikke at have eftervist og checket bæreevnen.. Der er rigeligt klamp rundt omkring. Men her har du et 4 etagers hus - totalt forrykt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis