multisliber kontra gravørmaskine

hej jeg har en ligesliber, i et billig mærke. jeg vil gerne kunne gravere lidt men har brug for info herom. hvilke ender sætter jeg på og hvad hastighed. der er seks reguleringshastigheder på min ligesliber og det er metalplade, rustfri oftest, som jeg skal gravere på, men også alm jern og alu samt acryl.

har det dremmel har en gravørmaskine, men de har også en multisliber/ ligesliber, der ser ud til at kunne gravere, så umiddelbart må jeg også kunne med min ligesliber, men hvad er hemmeligheden med valg af hastighed, slibe værktøj og teknik.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmmmmmmmmm 33 visninger, men ikke nogen der ved noget..... det er sgu skod
Nu skriver du jo ikke  hvilken størrelse, skaft din sliber kan bruge.

Jeg har en lille Proxxon, det er en rigtig fin lille maskine, de laver mange forskellige slibe stifter.
Dem med en kugle med diamant belægning er gode til rustfast og jern, samt glas ol.
De små med kugle formet hoved med fræseskær, er gode til ikke jernholdige metaller, såsom alu. kobber, messig samt plast og kunststoffer.

Hastighed og teknik, må du forsøge dig frem med

Bauhaus har et rimeligt godt udvalg, i forskellige slibe/fræsestifter til Proxxon og Dremmel
Men de koster jo lidt.

Denne her type med diamant
http://
www.teknikken.dk/product.php?id_product=483


Denne her type med fræseskær (den midterste kugleformede, er god til gravering)
http://
www.teknikken.dk/product.php?id_product=4414


Det er sådan en Proxxon jeg har, den er jeg super tilfreds med...

Skrevet af michael80 på 23 nov 2012 23:00
hmmmmmmmmm 33 visninger, men ikke nogen der ved noget..... det er sgu skod


Slå lige koldt vand i ansigtet, jeg havde set din tråd men ville lige lade andre komme til først.
Mit svar vil være, at du får hvad du betaler for, de der billig modeller har somm regel også noget tilbehør der er lige så billigt og altså også en ringere kvalitet.
Dremmel er nok noget af det yperligste du kan købe
takker for svaret. jeg ved godt det med kvaliteten langt hen af vejen hænger sammen med prisen. den proxxon ser fin ud men er lidt overkill til mit behov, men god forklaring af valg af værktøj.

min ligesliber er blot en hel billig fra stark til max 150kr. jeg mener b og d samt andre også laver ligeslibere af bedre kvalitet, men her tænker jeg lidt en dremmel ser mere ergonomisk ud.

der var et sted der var vist at man kan sætte den der lange "slange" på sin ligesliber, så det kun er den og ikke hele maskinen du balancerer i hånden under gravering, det var smart, men på en eller anden måde fik jeg brændt min af.
hvis du skal have gratis diamantbor.!

her kan du spøre en tandlæge om de har nogle aflagte tandlæge bore
(brugte tandlæge bore)
de er rigtig gode til glas gravering or andre hårde matrialer.
og fræser til blødere matraler.
og de har tit at de har diamant bore og fræser bore i de små størrelser
som kan være svære at opdrive i butikkerne.

men proxxons og dremmels tilbehøre de er gode
på hvære sin måde.!
øhhhhhhh smører man den slange med spiralfjeder??? jeg troede ikke det var nødvendigt.

Skrevet af michael80 på 24 nov 2012 19:17
øhhhhhhh smører man den slange med spiralfjeder??? jeg troede ikke det var nødvendigt.

Det er det da heller ikke, hvis du har råd til at købe en ny hvergang den gamle brænder af

takker, men det stod der sgu ikke noget om nogen steder. hvordan, hvor meget og hvor tit skal den smørres. nogen der har link til steder med info. om valg af værktøj til de forskellige opgaver, så jeg kan gemme det som sådan en mini plakat til hvis jeg er i tvivl
Hmmm ! Nej men der står heller ikke at du skal smørre din kæde på cyklen eller nagene en gang imellem når du køber en ny cykel
Hvis du bare giver kablet* et par dråber tynd symaskine olie hvergang du skal bruge den, så holder den stort set resten af dit liv.
Bemærk at der som regel er angivet hvor mange omdr. kablet må udsættes for.

*der hvor inder kablet kommer ud af yder kablet i hver ende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis