Ny gipsvæg - opbygning af skelet?

Hej

Jeg har et stort værelse med ydervægge på 3 af siderne. Den nuværende gipsplade-løsning er TEMMELIG dangelvorn - tror kun der er lægter for hver 120cm.
Ydermuren er 10 eller 15cm lecablokke der er pudset.

Jeg vil hive det hele gipsvæggen ned, og så bygge op igen.
Men skal jeg bruge 100mm reglar eller skal jeg bruge 2 gange lægter forskudt?  Eller skrue vandrette lægter på ydermuren, og så lodrette på kryds?
Vil isolere med 100mm. Dampspærre og så to lag gips.

Mvh. Morten
Hej Jeg har et stort værelse med ydervægge på 3... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når det totale isoleringslag er så tyndt som 100 - 200 mm er det uden større betydning med et par huller i dampspærren.

Ligesom dampspærren må placeres max. 1/3 inde i isoleringslaget!
Skrevet af boso på 23 nov 2012 21:08
MLU - god ide at krydsforskalle. Du skal bare være obs på at det er svært at skrue træ fast i stål reglar. Omvendt er det langt bedre men den løsning kan du bare ikke bruge der. Har du overvejet at bruge hatteprofiler istedet for træ?

Tak  

Og jeg er helt OBS på, at det kan blive svært at skrue træet fast i stålet.. Havde dog tænkt på at bore for, sådan at skruen blot skal lave gevindet i stålet og så skrue sig fast i det. Og som du rigtigt nok skriver til skidende tyr   (kun for sjov)  så er det pga. alt el skal laves på den rigtige side af dampspærren...

Hatte profiler???  Det skal jeg lige google

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så svært er det heller ikke at skrue træ fast i stål reglar, man skal bare bruge de rette skruer til det.

Skruer til hårde plader på stål er klart den bedste skrue til opgaven.

Hatprofiler kan man selvfølgelig godt bruge også, men koster en hel del mere end forskalling, og giver så kun 25mm og ikke 45mm forøgelse som MLU sikkert eftersøgte.

Husk 1/3 del reglen for din dampspærre, det duer ikke med 45mm stålregler med 45mm isolering, også 45mm yderligere uden på damspærren, så skal der anvendes 95mm stålregler med 95mm isolering, også efterfølgende 45mm forskalling + isolering.
Skrevet af Koludabyg på 24 nov 2012 18:56

  
Hatprofiler kan man selvfølgelig godt bruge også, men koster en hel del mere end forskalling, og giver så kun 25mm og ikke 45mm forøgelse som MLU sikkert eftersøgte.

Husk 1/3 del reglen for din dampspærre, det duer ikke med 45mm stålregler med 45mm isolering, også 45mm yderligere uden på damspærren, så skal der anvendes 95mm stålregler med 95mm isolering, også efterfølgende 45mm forskalling + isolering.

Jeps er helt obs på det med 1/3   Fik dog ikke skrevet det længere oppe..

Så får lige at være klar i spyttet vil min opbygning være: 

Gammel ydervæg (mursten) - murpap - gammel indervæg (en eller anden slags sten) - 45 el. 75 mm isolering - stål skelet incl. 45 mm isolering - dampspærre - træ skelet incl. 45 mm isolering - 2 gange gips fuldlimet...

Men godt du skrev det hvis nu andre skulle læse tråden og ikke få det med, at dampspærren maks må være 1/3 inde...

Og ja hvis hat profiler kun er 25 mm så dutter det ikke for mig

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Koludabyg på 25 nov 2012 15:47
Det er ikke nødvendigt at fuldlime 2 lag gips, det er bare kortkanterne man med fordel kan fuldlime...

Måske men det har jeg gjort på hele 1. salen og det virker squ ret stabile

Især den væg med 3 lag gips som er fuld limet og skruet med en allerhelvedes masse skruer

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Sitting Bull på 25 nov 2012 18:34
Fuldlime! Hvordan?
Jeg har limet alle gips plader på denne måde


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis