el eftersyn ved salg af lejlighed?

Hej alle
Jeg er igang med at sælge min lejlighed og nu siger sælger at jeg skal havde godkendt min elinstalation som forige ejer lavede i 91 er det rigtig?
Jeg syntes det lyder lidt underligt, men det kan jo godt være at det er en ny regl????

it is better to burn out than to fade away
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg solgte min lejlighed sidste år i d 1 dec og der var der i gen regler om at man skulle have udfærdiget en rapport i forhold til installationer. Jeg skiftede el tavlen og nogen stik kontakter et par år forinden og kunne ikke fremvise nogen dokumentation for det udførte arbejde, hvilket ikke gav anledning til problemer. Var jeg i din situation, ville jeg kontaktet den lokale elektrikere og spørge hvad det ville koste at få ham til at sige god for installationerne og fremlægge prisen for køberen! Lige meget hvordan og hvorledes man drejer den, så hæfter du jo x-antal år for at de oplysninger du har opgivet i forbindelse med salget medmindre der er udarbejdet tilstands rapport
Eleftersyns ordningen startede i maj i år.
Se på
http://www.eleftersynsinfo.dk/om-eleftersyn
og
http://www.sik.dk/Global/Presse/Pressemeddelelser/Pressemeddelelser-2012/Eleftersyn-giver-bedre-elsikkerhed

Går ud fra at det er fordi der skal laves ejerskifteforsikring? I så fald er det et krav.

Som jenshøj skriver, er der  fra maj i år indført et krav om el-eftersyn i forbindelse med udfærdigelse af tilstandsrapport. El-eftersynet behøver ikke være lavet at en elektriker, men foretages af den samme som udfærdiger tilstandsrapporten. Denne skal dog have en autoriseret el-installatør til at sige god for den tilsynsførendes færdigheder til at foretage disse eftersyn.
Ejendomsmæglere påstår, at de har folk med den nødvendige uddannelse. Det kan så diskuteres om uddannelsen er fyldesgørende. Jeg har set eksempler, hvor jeg som installatør, skulle gøre bemærkninger om ikke lovlige installationer.

fase
Som jeg læser det er den eneste ændring, at man nu SKAL ha lavet en el rapport, hvis der skal laves tilstands rapport!? I så fald skat der jo ikke være udfærdiget el rapport i det, det er frivilligt med tilstandsrapporten....
Korrekt.

Men hvis køber er usikker på installationerne, kan han jo godt kræve at der bliver lavet en elefterynsrapport alligevel - selvom der ikke laves tilstandsrapport. Det kan sælger jo så nægte, men det vil af køber næsten kun kunne opfattes som at sælger har noget at skjule.
Hej Alle
Sagen er den at det er en andel og der skal ikke laves tilstandsrapport
Foreningen der i mod stiller det som et krav når man sælger.(ved ikke hvornår fra)
Jeg har boet i lejligheden i ca. 2-3 år og syntes at det er en god ide at lave det, men at jeg skal hænge for fejl og mangler i lejligheden fra 50år tilbage virker lidt underligt på mig.
Jeg har så undersøgt priserne på et eftersyn og det ligger ca. på 1500,-
Det er vel ikke så slemt
Jeg har intet at skjule men ønsker ikke at hælde 1500,- ud nu jeg flytter ud af foreningen.

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis