Varmepumpe luft-luft

Så er det ud af busken, alle jer der ved noget om varmepumper.. Jeg har brug for jeres viden nu, inden det bliver for koldt

Jeg har en "stor" stålbåd jeg skal bo i det næste år. Der i vil jeg sætte en varmepumpe, da den varmer+affugter fantastisk.. Og Det er så her jeg har brug for jeres viden.. Det er jo en jungle der ude..
Jeg har brug for en der kan varme med 4-5 KW, meget gerne med 8/10 graders funktion, samt kunne leverere varme også når det er frost uden for og så skal den være BILLIG.. ;-)
Har kikket på panaconic, ser ud til de har noget ok til omkring 10000... Men men.. Kan det virkeligt passe det skal koste 4000 at få lortet instalerret??? Kan selv sætte det meste op, men det med rør og vakuum, det bliver sku for stort for mig... ;-) Er det kun de "billige" fra jem og fix osv man kan få med forfyldte rør så man selv kan installere.. for de virker jo ikke når det er minus 10 grader uden for ;-(

Håber der er en vidende sjæl her ude der kan byde ind med lidt guldkorn... ;-)

Mvh Jesper
83 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se hvis din stål båd er optimalt isoleret, kan det måske betale sig med en af de rigtigt gode varmepumper, her taler vi om en indstalation til 30-40,000,00 kr. Men ellers kan du godt glemme alt om varmepumper i en stålbåd, ja i det hele taget en båd.
Du har påvirkning fra det vand båden ligger i og vinter dage kan det sagtens komme ned på 0 grader, det sker ikke i et grundmuret hus.
Du kan vælge imellem oliefyr  brændefyr  og elvarme, en varmepumpe vil bruge næsten lige så meget el som el radiatorer når det er en båd vi snakker om.
Nu er "håndværkeren" igen lidt for hurtigt ude , der findes gode kvalitets varmepumper til ca10,000kr fx bosch med en max cop værdi på 5.3 , selv ved en ude temp. på minus 18 gr. C så giver den 2.4 gange så meget varme pr. Watt som en ohmsk varmeovn, om varmepumper er på et skib/båd er ligegyldigt for virkningsgraden.......................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Håndværkeren> det vil sige at en stålbåd ophæver virkningsgraden på en båd.
Men til spørgeren. Jeg har for nydligt installeret en vp i sommerhuset, har heldigvis adgang til en vakumpumpe og værktøj til at lav rørerne med, alt i alt tog det ca 3-4timer at spare 4000 kr.
Men lieg i dit tilfælde vil jeg snakke med en leverandør/montør om hvilke muligheder der er
Jeg vil gerne anbefale Panasonic. Vi har fået monteret en i et sommerhus. Den virker upåklageligt, og kan gå ned til +8/+10 i vedligehold med blæseren på fuld skrald.

Det er en HE9LKE vi har installeret. Den blev købt hos Energi-Grossisten. Han var rigtig, rigtig hjælpsom og fleksibel, da det kom til installationen. 
Han giver også grundig vejledning inden han tager fra stedet, og så har han udviddet reklamationsret.




 Mvh Thomas

Skrevet af Bai7200 på 19 nov 2012 20:17
Håndværkeren> det vil sige at en stålbåd ophæver virkningsgraden på en båd.
Men til spørgeren. Jeg har for nydligt installeret en vp i sommerhuset, har heldigvis adgang til en vakumpumpe og værktøj til at lav rørerne med, alt i alt tog det ca 3-4timer at spare 4000 kr.
Men lieg i dit tilfælde vil jeg snakke med en leverandør/montør om hvilke muligheder der er

Jeg tror du har misforstået mit budskab. for hvis ikke der isoleret meget grundigt i en stål båd, vil det være spild af arbejde og brug af en hver form for opvarmning vinter dage. Jeg ved godt at både af stål i mange år har været opvarmet, men det er ikke ensbetydende med at det kan betale sig.
Nu er der tale om en husbåd altså et stille liggende fartøj der i sig selv ikke har en indtægt i form af sejlede laster.
Jeg kan godt se at det er praktisk at bo i sådan en båd, men så skal isoleringen også være derefter, ellers vil det blive alt for dyrt med enhver opvarmnings form.
Her til skulle jeg måske lige fortælle at det er vandet jeg ser som den nedkølende faktor, så det kan ikke sammen lignes med et hus eller sommerhus der står på jorden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.
Af erfaring så ved jeg at reflektiv isolering er super godt i både da den ikke kondenserer

Al den snak om høj cop-værdi på varmepumper skal man være meget varsom med hvis ikke effekten følger med, ellers vil elforbruget stige meget hvis makinenes varmeeffekt er for lille.

Vinterens stærkeste varmepumpe er pt. Mitsubishi FH35 modellen.

Hilsen Energirådgiveren

PE

Til håndværker
Nu er alting relativt , hvis ude luften er minus 12 gr. og der blæser en hård vind , så vil den del af skibet som ligger over vandet blive kraftigt afkølet , modsat den del af skibet som er under vandet som er relativt lunt , typisk ca 0 gr. og her er varmetabet meget mindre .


  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Pev.

Både bosch og panasonic varmepumper har en større cop. værdi end den der mitsubitsi pumpe du omtaler....da cop værdier kun angiver max ydelse kan det ikke bruges til meget , derfor er bosch begyndt at bruge en scop. værdi som er en gennemsnit ydelse på et normalt år ved 20 gr inde....


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Pev har altid de bedste produkter, incl reflektiv isolering

mvh jens
# pev

den model har vi lige fået sat op, cop værdi 5,52 ;-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 73 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også