isolering bag radiator

Hej,

Det er ikke første gang denne problemstilling kommer op i dette forum, men efter at have læst de andre tråde er jeg stadig ikke helt klar på en løsning af mit problem.

så jeg håber der er nogen, som kan hjælpe mig.

Jeg har lige sat et nyt vindue i. Det er en tung sag på ca. 3 m x 1,6 m (maghonie). Det står oven på en lav mur, ca 60 cm høj og samme længde.

Problemet er:

Muren består af 2 murstensvægge, der er ikke isolering imellem og den inderste mur buer en del og har nogle løse mursten. den yderste mur er fin. Der sidder en større radiator, som jeg ikke har tænkt mig at fjerne.

Mine tanker går på at bygge en ny mur op i legablokke og så evt. lime Rockfon plader på. Eventuelt kunne man sætte isoleringsbats op istedet for legablokmuren og dermed få mere isolering og men mindre støtte til det tunge vindue.

er der nogle gode råd?

kan der blive problemer med kondens eller ... ved mursten, legablok, Rockfon metoden?

Da jeg ikke skal bruge ret meget Rockfon er jeg også intresseret i alternativer. Jeg har en forventning om at Rockfon er dyrt.

vh. Jes

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du komme til. Er der overhovedet plads til at arbejde bag radiatoren og under vinduet?

Og vinduet "står" vel ikke bare på muren. Men er "klodset op" på bagmuren!

Mon det smarteste måske alligevel er at afmonterer radiatoren, (som vel står på gulvet - og IKKE hænger på væggen), understøtte vinduet og om-mure indervæggen!

Hvis du Googler på "Isolering bag radiator" så kommer der en del links. Osse en del sludder iøvrigt!
Hvis jeg fjerner den dårlige indermur er der plads nok til at jeg kan mure en ny op (ikke meget, men det er muligt).

vinduet er klodset op på ydermuren på sålbænken. den støtter nogensteder også på bagmuren.

Radiatoren hænger og står:-) rørene kommer op fra gulvet, men der er ikke fødder under. Der er støtte på vægen (endnu en udfordring).

Sviner det ikke en del at afmontere en radiator?

Har googlet "isolering bag radiator" flere gange og vel efterhånden læst alt der er. Men de handler hovedsageligt om isolringstype og ender oftest med en diskusion omkring refleksivisolering.
bryd den gamle indermur ned. isoler. byg ny indermur op i f.eks. 75mm gasbeton.

Elektronikteknikeren
Alt kan jo laves.

Uanset evt. svineri ved afmonteringen af radiatoren så er er den metode da absolut at foretrække. Ikke nu - men til næste sommer - hvor du ikke har brug for opvarmning!

Men det er vel osse spørgsmålet om besparelsen på varmeregningen på nogen måde står mål med alt det besvær! :o)
Erd er noget som kan hjælpe med nedensående?

kan der blive problemer med kondens eller ... ved mursten, legablok, Rockfon metoden?

Da jeg ikke skal bruge ret meget Rockfon er jeg også intresseret i alternativer. Jeg har en forventning om at Rockfon er dyrt.

vh. Jes
hvorfor rockfon?? er det for at få en pæn overflade? rockfon er jo ikke så tykt, så tror ikke du får problemer med kondens.

I øvrigt hedder det leca.

Elektronikteknikeren
ja, det er på grund af overfladen. Der er så lidt plads at jeg ikke kan komme til at pudse (undtaget hvis jeg frakobler radiatoren).

Så jeg tænkte, at det var en let løsning til at dække de grimme lecablokke og samtidig opnå en bedre isolering.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis