Max4 gulvvarme og 250m2?

Hej,

Jeg er igang med at bygge nyt hus fra bunden - på ca. 320m2 i BBR og der skal jeg have gulvvarme på ca. 250m2.

I stue og tagetage laver jeg let gulvvarme, da huset er højisoleret (lander omkring lavenergi 1) - men i kælderen og i vådrum ville jeg egentlig godt have støbt gulvvarme, så jeg undgår problemer hvis nu kloakerne skulle stuve op igen (selvom jeg selvf. har fået lavet højvandslukke osv. på den nye  kloakering).

Jeg fandt så et produkt der hedder Max4 - http://www.eftex.dk/produkter/Max4/Produkt.aspx - hvor den samlede højde bliver 15mm og det derfor har en reaktionstid på ca. 30 minutter påstår de. Det er jo næsten det samme som let gulvvarme, og gør livet nemmere i vådrum og i kælderen

Systemet benytter 8mm gulvvarmerør og de skriver at hver kreds ikke må være længere end 35m - svarende til ca. 4m2 - så jeg skal have 12 kredse i det store rum i kælderen f.ex.

Det var mit indtryk at man normalt sagde maxlængde på gulvvarmeslanger på ~120m - og så ville jeg ligge dem i snegleform - for at give bedre varmefordeling, men de anbefaler at man ligger dem på langs. Med så korte kredse, kan det selvf. godt være ok.

Men skal man så have hver enkelt kreds på en seperat shunt udgang - eller kan man samle alle 12 kredse - og så føre det videre som 1 kreds til shunten?

Og hvad mht. shunt der kan bruges til 250m2 gulvvarme? Jeg kunne forstå (på søgning) at nogen af jer (f.ex. BOFH) har så meget gulvvarme - så jeg håbede i kunne bidrage med nogle anbefalinger til hvilke dele jeg skal købe som shunt?

På forhånd tak
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan gør livet nemmere?

I et kældergulv er det da vanskeligt at se et behov for hurtigjustering af gulvvarmen!

Men tag en snak med Eftex. De vil sikkert gerne sælge dig det system!
Nu er huset højisoleret (inkl. kælderen) og kælderen har vinduer der er 1m i højden (over terræn) og 2,4m i bredden (3 stk.) - vendt stik syd.

Så jeg forventer faktisk en hel del solopvarmning i kælderen også - derfor ønsket om let gulvvarme.

den støbte gulvvarme har den fordel at hvis der kommer kloakvand - så skal jeg ikke pille gulvvarmen op igen - hvilket er tilfældet ved gulvvarme lagt på strøer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nå, på den måde!

Gad vist hvad systemet koster i forhold til traditionel indstøbning af gulvvarmerør?

Det er nok dejlig dyrt. :o)

F.eks. skal der "støbes" 2 gange!
Nu hører jeg dem ihvertfald.

Det har ihvertfald den fordel at jeg istedet for at skulle hæve gulvet minimum 5-7cm (strøer med forskalling) - kun hæver gulvet 15mm

Der er 2,3m til loft i kælderen (indtil jeg får lavet noget gulvvarme

Jeg er også spændt på prisen.
Alternativet er vel ikke gulve på strøer, men traditionel indstøbning af gulvvarmerør!

Eller er gulvet allerede støbt?

For så er alternativet radiatore.
Alt det gulvvarme halløj er voldsomt overvurderet. .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
et traditionelt støbt gulv skal være min. 10cm højt - og dermed bliver der så meget masse - så reaktionstiden bliver alt for høj - og så får jeg et problem hvis jeg får den solvarme fra syd jeg forventer.

Så alternativet er netop ikke et tradionelt støbt gulv.

Se f.ex. her http://www.avisredaktionen.dk/nyheder/nyhed/article/let-gulvvarmen-og-spar-paa-energien/
http://www.e-pages.dk/traelasten/160/37

Elektronikteknikeren
@gregeren: har du nogen erfaringer med de wedi plader? Jeg kunne forestille mig, at der kunne være et problem med varmefordelingen ? (især afhængig af kredsstørrelsen)
Ingen erfaring nej, men nogen har vel..men det afhænger vel af hvor tykt et spartellag samt klinker man lægger på. Men med max 12 cm mellem slangerne er der jo grænser for hvor dårlig fordelingen bliver.

Elektronikteknikeren
Enig. max4 har også 120mm C/C og siger at "pladen" som er alu, fungerer som varmefordelingsplade.

De vil så max have en kredslængde på 35m (ca. 4m2) - pga. de 8mm rør de anvender.

Jeg ville ellers gerne ligge slangerne i snegleform - så varmefordelingen, i gulvet som helhed,bliver bedre - men der kompenserer de korte kredse som Max4 ligger op til (og som man ligeså vel kunne lave med wedi pladen) formodentligt fint.

Jeg vil lave en prissammenligning med wedi ihvertfald - så jeg har et beslutningsgrundlag

Nu håber jeg bare at finde nogen med en anbefaling til en shunt, der kan trække 250m2 gulvvarme
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også