Problemer ved udgravning til gulvvarme

Jeg er i gang med hakke gulv på i bryggers mhp etablering af gulvvarme. Der er 15 cm beton og under dette er der grus. Nu har jeg opdaget at den ene væk ikke går ned i sokkel niveau. Det er såvidt jeg kan se ikke en bærende væg da den går på tværs af husets længde retning.
Jeg kunne forstille mig at gruset ikke vil holde sig på plads når jeg begynder at grave gruset væk

Den nederste " betonbjælke" går såvidt jeg kan se hele vejen igennem, men kan den holde væggen?

Hvad gør jeg herfra?

Jeg har et møde med mureren på onsdag, men vil gerne have lidt erfaringer herfra




8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Huset er et 1-plans fra 1969
Grav f.eks. ned til 25 cm under "betonbjælkens" underside. Stil en Lecablok på 3 cm mørtel. Fug de 2 cm øverst med ekspanderende mørtel.

Om væggen er bærende gør næppe den store forskel. Den vil revne på et tidspunkt hvis den ikke understøbes.

Det fremgår i øvrigt at der ikke er kapillarbrydende lag. Til gengæld er der udlagt plastfolie - hvorpå væggen osse står. Du bør bibeholde eller sikre at det fortsat er fugtmembran under væggen!
Hvor mange steder kan jeg tillade mig at grave ud af gangen?
Vægge er ca 4,25 m med en dør i den ene ende, så i runde tal er der ca 3 m væg.

Er det meningen at det skal ende med at der er blokke under hele væggen eller er det  nok med nogle punkt understøtninger og i givet fald hvor mange?
Det var sådanset lidt forkert at jeg foreslog blokke opmuret på den måde.

Du skal jo sikre dig at der ikke forekommer nogle hulrum nogen steder. Under gulve og i jorden.
(Det er derfor man understøber som man gør. Altså lader beton erstatte jord)

Derfor skal der opsættes blokke hele vejen under væggen. Eller på anden måde sikres at jorden under gulve og vægge falder sammen og danner hulrum! Evt. over tid!

Så altså: (Fordi du ikke har gravet op på begge sider af væggen). Du stiller blokken på mørtel og fylder/trykker mørtel ind bag blokken - imod den stående jord! Lader hærde et døgn måske. Og understopper med ekspanderende mørtel.

Jeg vil tro at du kan grave ud for hver anden eller 3. blok understøbe og så næste tur.

Blokkene er 50 cm lange og hvis du kun har godt 4 meter skal der jo kun 8 blokke til.

Du kan selvfølgelig osse vælge at hælde beton ned bag en plade og understøbe på tradtionel vis.

Og jeg skal osse sige at jeg ingen direkte erfaring har med understøbning af murværk. :o)

Men husk at det gælder om at der ikke dannes hulrum i jorden - og at væggen ikke revner. Hverken nu eller sidenhen!
Annonce
Er den ikke bærende, så ned med væggen og op med let væg efter gulvet er støbt...

Det er nemmere og billigere end at understøbe under en ikke bærende væg.
Det tror jeg nu ikke! Og hvad skal så holde døren i vertikal position så længe? :o)

Og understøbning er rigtig godt GDS-arbejde. Få materialer - meget arbejde.
Men det er jo bedst om man udfører arbejdet rigtigt!
Skrevet af Backfixer på 18 nov 2012 22:10
Hvor mange steder kan jeg tillade mig at grave ud af gangen?
Vægge er ca 4,25 m med en dør i den ene ende, så i runde tal er der ca 3 m væg.

Er det meningen at det skal ende med at der er blokke under hele væggen eller er det  nok med nogle punkt understøtninger og i givet fald hvor mange?

Du burde kunne tage 2 stykker á 0,75 meter ad gangen - forudsat at væggen hænger sammen i et stykke. Hvad er den lavet af?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis