Opbygning af kælder isolering

Hej
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det:

Jeg skal have isoleret min kælder udvendigt med dræn m.m. Jeg har indtil videre selv hældt til:
Grundmursplade (den med dupperne - Platon) direkte på ydervæg. Derefter en Drænplade ala dem fra thermisol eller Sundolitt.

MEN- jeg kommer i tvivl: Hvorfor skal det være en drænplade? Grundmurspladen sikrer vel at der ikke kommer fugt ind på væggen og kan jeg så ikke bare bruge almindelige flamingoplader?

Hvilken type drænslange skal der anvendes til meget leret jord?

Hvor langt under jordoverflade skal det afsluttes?

Vh
Carsten

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har tidligere været nogle tråde/debatter her på sitet om det emne!

Man kan sige at drænpladen hæmmer/hindre fugt på væggen. Men den er jo ikke tæt for neden - på nogen måde!

Som jeg forstår drænpladens funktion så hindre den der trænger overfladefugt ned langs muren. Endvidere danner den et hulrum mellem væg og plade hvori luften i beskeden grad kan cirkulerer og (bort)ventilere den fugt/damp der trænger igennem væggen fra den opvarmede kælder! Man kan sige at den medvirker til tørholdelse af væggen!

Hele idéen med udvendig kælderisolering beror på tørholdelse af isoleringsmaterialet. I videst muligt omfang.
Derfor skal der være et velfungerende dræn som dels bortleder nedsivende overfladevand og holder evt. grundvandsstand nede ved drænets bundkote.

I tilfælde af heftige regnskyl vil der periodisk stå vand op isoleringsmaterialet og bag drænpladen. Hvis det holder op med at regne igen vil drænet bortlede vandet. Drænpladen og hulrummet vil medvirke til hurtigere udtørring af isoleringen og væggen. Og isoleringen igen virke efter hensigten.

Jeg ved ikke hvor stor forskel drænpladerne gør - om de etableres - eller ej!

Men det er helt sikkert at fugtig isoleringsmateriale ikke har nogen varmeisolerende effekt!


Hej Igen
Er ikke sikker på at vi snakker "samme sprog" :-)
Med drænplade, mener jeg: http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/vag/dranplade-eps som skal placeres uden på grundmurspladen (den sorte med dupper)
Min udfordring går på at jeg ikke kan se fordel i at montere dem jeg linker til, istedet for almindelig eps plade - altså alm. gulvisoleringsplader.

Vh
Carsten

 

Ja, det kan der være noget om!

Det er ukorrekt at kalde Platonpladen en drænplade!
(Li'som det er ukorrekt at kalde Sundolitts plade en drænplade. For det er jo en varmeisolerende plade med riller i. Men noget skulle den vel hedde. .o))

Ihvertfald hedder de grundmursplader, (osse benævnt knastplader). Og Platonpladen er en af dem.

Derimod kan jeg ikke finde det sted du henviser til. Altså at Sundolitts drænplade skal opsættes udvendig på en Platonplade. Det tror jeg ikke er meningen! Sundolitts plade hævdes jo netop at være drænende - deraf navnet jo. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis