Diskriminering pga alder

Hej med Jer

Kan det godt passe at man må reklamere med at nogle må få mere rabat end andre ?
Tænker på det med at Synoptik har lov til at feks. give min more mere i rabat for de 
samme briller end min kone bare fordi min mor er ældst ?
Mener da der er noget med at man ikke må diskriminere pga. race, køn, regelion eller alder.
Men herinde er der vel et eller 2 kloge hoveder der ved om det er mig der er galt på den ?

Hilsen Jan

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Atraffelovens § 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Så man må godt diskriminere pga alder.

Mindes under valgkampen i USA i 1980, hvor Reagan blev generet med sin alder af modkandidaten. Dette lagde Reagan ned ved at indlede en TV-duel med at sige, at han ikke ville bruge modpartens manglende alder og erfaring imod ham i aftenens debat.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Ok men troede faktisk at man skulle give alle den samme rabat,
mener feks det var ulovligt da nogle diskoteker en gang lod
piger komme gratis ind men mænd skulle betale.
Er godt klar over det ikke har noget med racisme lovgivning
at gøre men tænkte mere på forbruger lovgivning.

Hilsen Jan
Det er egentlig et godt spørgsmål..

Sakset fra menneskeret.dk

Alder

Ved begrebet alder menes der både unge og ældre mennesker. 

Det vil være direkte diskrimination, hvis en person på grund af sin alder behandles ringere end en anden bliver, er blevet eller vil blive i en tilsvarende situation. Et eksempel herpå er, hvis en virksomhed alene vil ansætte personer under 30 år. 

Indirekte diskrimination foreligger, hvis en tilsyneladende neutral bestemmelse, betingelse eller praksis stiller en person med en bestemt alder ringere end andre personer. Det kan fx være indirekte diskrimination, hvis en arbejdsgiver vælger at afskedige alle pensionsberettigede ansatte og dette krav ikke er objektivt begrundet i et sagligt formål. 


Jeg tror nøgleordet er indirekte diskrimination. Jeg ved det ikke..

Lad endelig andre byde ind 

Mvh Mærsk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis