Opsætning af spots


Hej.

Vi er i gang med at renovere et hus fra 1910, hvor vi er ved at være så langt, at der snart skal lofter op. Vi har fået nyt dampspærre overalt i loftet og inden det sat lampesteder op i hvert rum. Vi vil gerne have spots i mange af rummene, disse har også fået et lanpested, da vi blev anbefalet at ledningerne nemmest skulle samles deri.
Vi har så kigget på disse downlight spots, som kan monteres direkte i isoleringen, således at vi var "fri" for at skulle montere safeboxe først.

Sådan som jeg forestiller mig (og har forstået det - det skal lige siges, at jeg OVERHOVEDET på ingen måde har sans eller forstand på dette), så kan vi nu sætte træloftet op, og i dette skrue et hul i loft samt dampspærre. Til denne type spot medfølger en tætningsring til dampspærre, som jo så skal omkring det hul i dampspærren og skal så slutte tæt om selve spottet.
Så skulle man efter sigende kunne "proppe" selv spottet op og til sidst oppe fra loftet af montere og forbinde alle de her spot.

Er dette forkert og kan det slet ikke lade sig gøre eller hvad??
Fik af vide, at ledningerne til disse spots skulle gøres klar mellem dampspærre og træloftet, altså så vi endnu ikke kan sætte loft op, men skal have ført ledningerne først. Dette undrer mig - hvad skal tætningsringen så til for?

Ved ikke om det giver mening, men det spots halløj er ret svær at finde rundt i.. Håber virkelig, der er nogle, der kan hjælpe mig..

Og for ikke at komme i diskussion med, hvad man ifølge loven må og ikke må selv - så har vi elektriker på til det hele. Det er dog dem, der råder mig til at ledningerne skal være mellem loft og dampspærre - kan bare ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre rent lavpraktisk....
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det letteste er at opsætte dampspærren "løs" over de steder, hvor der skal være spots. Så slipper man helt for at lave hul i den, når spotsne opsættes. Og så passer elektrikerens placering af kablet jo også.

Hvis du stoler på den tætningsring, som følger med spottet, kan elektrikeren også føre kablerne over dampæren.

I alle tilfælde monteres spotsne nede fra og stoppes op i hullerne.
Har de samme spots i vores hus. Kablerne skal være over dampspærren, ellers giver det jo ikke mening med tætningsringen :-)

Men, jo normalt fører man alle kabler i vægge og lofter inden for dampspærren, for ikke at skulle bryde denne, men med dine spots duer det ikke med kablerne til disse.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af jenshøj på 18 nov 2012 17:16
Det letteste er at opsætte dampspærren "løs" over de steder, hvor der skal være spots. Så slipper man helt for at lave hul i den, når spotsne opsættes. Og så passer elektrikerens placering af kablet jo også.

Hvis du stoler på den tætningsring, som følger med spottet, kan elektrikeren også føre kablerne over dampæren.

I alle tilfælde monteres spotsne nede fra og stoppes op i hullerne.

Eh... så ligger dampspærren direkte ovenpå spots der bliver ret varme. Det holder den ikke til længe...

Tætningsringene skal nok holde tætte.
Eh... så ligger dampspærren direkte ovenpå spots der bliver ret varme. Det holder den ikke til længe...

Prøv at se denne fra Isover (side 7):
http://www.isover.dk/files/ISOVER_DK/Brochurer/Lufttaethed.pdf

Dampspær er placeret direkte over spot godkendt til indbygning i isolering.

Samme ses på denne monteringsvejledning fra Nordtronic:
http://www.nordtronic.se/manuals/Monteringsvejledning1551-54.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis