gl. damjolle


Efter at have læst utallige tråde her på siden uden at ha været særlig aktiv med indlæg sys jeg det må være på tide at dele lidt af mit projekt med jer andre. 
skal lige understreje jeg ingen faglig baugrund   har overhovdet men bare kastet mig ud i det og prøvet mig frem så kretik ville være ok
købte denne gl. dame for et par år siden og har haft den fremme her på siden et på få gange men længe siden........ og brugt et på stykker slibepapir siden, ja der er viste os brugt et par timer.... og f... jeg har nydt det, trods naboerne har kikket skævt og tænkt han bliver aldrig færdig 

er kommet så langt at jeg skal til at lægge sidste hånd på værket og prøve at se om hun vil flyde.... mangler enlig kun at lave en ny dørk! tror jeg det heder (bung dækket) så kan da indskyde et spørgsmål her. hvad er mest rigtig skal plankerne gå på langs eller tværgådene???
men når det er lavet må det enlig godt blive sommer for min skyld
håber på i vil byde ind med lidt komentar og se bordt fra mine stave spasmer.             
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flot arbejde, utroligt du har kunne, få den gamle trætte damjolle, til at fremstå så flot, det må jo have kosten oceaner af arbejdstimer.

Så bestemt ingen kritik herfra, kun roser

mvh jens
Det er jo blevet et fint skib. Hvad har du lakeret med? Det ser ud til at ha fået et ret tykt lag.
Bundbrædder ligger bedst på tværs, da træ ikke udvider sig i længden, husk at træ udvider sig i våd tilstand, og det skal der være plads til. Du skal lægge dem så de ikke kommer til at trykke på skroget, når de betrædes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
har ikke tal på tiden men ja der er brugt lidt men enlig kun når lysten har været der! 1 timer her og der......
den er larkeret med det der tyske stas cloean...... noget ret kunstigt lak at arbejde med men stærkt som bare f... og så skulle det være difusionsåben !

der er lavet en form for ramme bunden skal ligge på jeg har bibeholdt så planen var at lave nogle fag der passer på den. er med på de ikke må komme ud at hvile på skroget men har været lidt itvivl om de skulle være langs ellr tvær gåenden ved ikke hvorfor men sys for at holde lingerne det er pænest på langs, men hvis den anden løsning er mest rigtig bliver det sådan 
det er ikke et must. hvis du foretrækker på langs, er det da også ok

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
uh cloean!!! en meget pæn plastikpose!!! men det ser ud til at forarbejdet er godt så det går nok ;-)
På langs er klart det pæneste men det er rigtigt at du skal tage højde for at træet udvider sig. Min cockpit dørk sad uhjælpeligt fast her sidst på sommeren og der var ellers rigeligt plads.

Ellers ser det ud til at være et flot arbejde du har lavet skøøønt at se - vi ses måske på havet til sommer!!!!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er idag skåret planker op til bunden i lærk. Og vil forsøge mig med dem på langs !!

Anders. En plastikposer...? Skal lige forstå rigtige her, er det noget møg lak???
Ja det er jo næsten en religion med lak om det er en møg lak eller ej kommer an på hvem du spørger!
Med plastikpose mener jeg at lakken ligger sig uden på træet som en forsegling i modsætning til en oliebaseret lak der trænger ind i træet. Der er delte meninger hos de fleste træfolk hvad angår cloelan (som det jo egentligt ikke hedder mere - Extreme coat hedder det vist nu hvis det er købt i dk).

Cloelan er "vedligeholdesfrit" - Dette kræver dog at forarbejdet er godt lavet, træet er tørt og foreskrifterne mht tøretid osv. omhyggeligt følges. ellers ender du med at kunne trække lakken af som en "pose".

Mange oplever at lakken bliver mat i løbet af de første år. Produksenten siger dog at man bare kan slibe og lakere en gang og så er den som ny. Dette holder ikke! hvis man vil have det samme flotte resultat som det ser ud nu skal lakken helt af og så skal der lakeres forfra.

Træet kan ikke ånde igennem cloelan dette kan give en del fugt problemer samt at lakken bobler og så er der ingen redning!

MEN!!! Når dette så er sagt så er cloelan er forholdsvis skridsikkert og uhyggeligt slidstærkt - mener det kan give sig op til 320% hvilket gør den utrolig velegnet til brug på dæk. Derudover har den en meget flot førstegangs finish.

En almindelig "Olie baseret" lak er noget mere besværlig den er dog ikke vedligeholdsfri og den kan ikke give sig synderligt. Til gengæld bliver den men vedligeholdese ved med at være flot og det er sundt for træet der arbejder godt sammen med olien!

Så som sagt er der fordele og ulemper med cloelan lige som med alt andet! Der er bestemt ikke noget i vejen for at bruge det, jeg kender som sagt både folk der elsker det og folk der hader det.

Jeg personeligt ville nok vælge en oliebaseret lak som Tonkin (Tonkinois) lak eller her måske endnu bedere Jutons benar olie (marine). Men der er i mine øjne absolut ingenting i vejen for at bruge cloelan det er mest af alt en vurdering den enkelte må tage om hvilke egenskaber man vægter højest.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hej det er ikke at jeg vil kritsere dit arbejde det er flot
men det er sært at se en gammel arbejdsbåd med lak og ikke med oliemaling man vil tro at det er en kopi
mem det er alivel et flot arbejde du har gjord
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Tar den nu heller ikke som kretik Anders, ved den skeler sig lidt ud med alt den glans!!
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis