vandrør der brummer??

Halløjsa!

Sidste år begyndte mine vandrør at brumme. Først lige når jeg tændte for hanen, så lidt længere tid, og til sidst varede det, indtil jeg havde ladet vandet løbe hurtigt i lang tid - hvorefter det gik i gang, når jeg slukkede for vandet. Rørene stod og vibrerede i kælderen, og det kunne altså snildt høres igennem hele huset op til 2. sal.

Så skiftede jeg er armatur i en bruser - og så stoppede brummeriet. Nu er det startet igen, foreløbigt kun lige, når man tænder hanen. Kan jeg gå ud fra, at det skyldes en anden utæthed? Eller kan der være en bagvedliggende årsag?

mvh. tina
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det koldt eller varmt vand der giver problemet ?

Lyder som om rørene måske er tilstoppet efterhånden, eller giver sig pga. svingende temperatur.
Godt spørgsmål. Jeg tror, det oprindeligt startede med det kolde vand, og så blev det hver gang hanen blev åbnet. Tilstoppet forstår jeg - bortset fra, at der kommer rigeligt med vand ud af hanen :-) Men svingende temperaturer - hvordan kan det sætte rør i svingninger? Og hvad er det, du tænker, der har svingende temperaturer?

mvh. tina
Det Koluda tænker på ! Er når der løber vand igennem et rør, enten nedkøles det eller opvarmes, alt efter om du bruger koldt eller varmt vand. Det er "værst" når du bruger varmt vand, så udvider rørene sig, og sidder de så igennem mure og rørbøjler vil de kunne brumme når de udvider eller trækker sig sammen.
Dog vil jeg tro at det skyldes ydre påvirkninger sådan som du beskriver det, lyder det for mig som det er længere varende.
Håndværkeren, tak for forklaringen, så blev jeg da lidt klogere i dag :-) Der var en dag, hvor de stod og brummede i en halv time, men det var nu også helt ekstremt! Ellers plejede det at være et minut eller to - eller indtil jeg tændte for vandet for fuld skrald igen, indtil det holdt op igen. Nogle gange skulle jeg gentage øvelsen nogle gange, men hvad gør man ikke for at høre på den brummen der. Lige nu er det bare et helt kort bruummmm, som varer den tid, som det tager at dreje på vandhanen - men det var det også i starten sidste år...

Når du skriver "ydre påvirkninger", hvad tænker du så på? Jeg er helt blank for ideer til, hvad det kan skyldes, så skud i tågen fra folk med mere erfaring end jeg - og dermed bedre grundlag for at gætte :-) - modtages med kyshånd!

mvh. tina
er det kun når du åbner en bestemt hane ? eller er det hele huset?
jeg har et termostat armatur i det gamle badeværelse der brummer i rørene når det blir brugt, og jeg formoder at det trænger til at blive afkalket, men jeg har dog ikke gjort noget ved det da det sjældent anvendes

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Har aldrig haft problemet før, men købte et billigt armatur og så gav det støjproblemer. Så det er nok der problemet ligger.

 varmetossen

Gert, det er alle haner i huset. Dog er det mest udpræget i stueetagen, hvor jeg har lejere. Så det er en lidt træls fordeling af problemet :-) Det er også i stueetagen, at armaturet der blev skiftet, er.

Klaus, det giver da lige stof til eftertanke. Det var ikke just den dyreste termostat - men dog en termostat :-) - jeg købte, da det utætte armatur blev skiftet. Vi har været støjfri hele sommeren igennem, men hvis det fortsætter, skal jeg måske lige kigge på den termostat igen. Hvordan var dine støjproblemer - var det også vandrør, der stod og vibrerede og derfor larmede?

mvh. tina
har da lige et par strø tanker ;-)

har i problemer med at få koldt vand ? det kunne jo være et termostatbatteri der lader vandet løbe baglæns.

støjen forsvandt da du skiftet batteri, i den forbindelse var der jo lukket for vandet, har du prøvet at lukke for det kolde og varme vand som da der blev skiftet batteri. det kunne jo være helt der nede det starter.

mht til billig konta dyrt armatur, så er min støjsender et damixa og dengang var det dyrt (omkring 15 år gammelt)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Gert, tusind tak for dine tanker. Nej, jeg har ikke problemer med at få koldt vand. Men det varme er laaaaangsomt. Det har dog hjulpet lidt at skrue på en dims på fjernvameanlægget.

Slukke og tænde - det var da en god ide! Det prøver jeg lige - i morgen :-)

Med hensyn til din støjsender, så forstod jeg det vist ikke helt. Var det selve armaturet, der larmede, eller var det rørene? Og var det et ældre armatur, du satte i, eller var det for 15 år siden? (Ja, beklager altså meget dumheden :-))

mvh. tina
du skrev i det første indlæg at det fortsatte efter du havde lukket for hanen ,
så lyder det som om det kunne være en kontraventil der driller ,der er sikkert en
ved  koldtvandstilgangen til varmtvandsbeholderen, og der bør også være en
lige efter vandmåleren (den kan være indbygget i vandmåleren)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis