vandrør der brummer??

Halløjsa!

Sidste år begyndte mine vandrør at brumme. Først lige når jeg tændte for hanen, så lidt længere tid, og til sidst varede det, indtil jeg havde ladet vandet løbe hurtigt i lang tid - hvorefter det gik i gang, når jeg slukkede for vandet. Rørene stod og vibrerede i kælderen, og det kunne altså snildt høres igennem hele huset op til 2. sal.

Så skiftede jeg er armatur i en bruser - og så stoppede brummeriet. Nu er det startet igen, foreløbigt kun lige, når man tænder hanen. Kan jeg gå ud fra, at det skyldes en anden utæthed? Eller kan der være en bagvedliggende årsag?

mvh. tina
Halløjsa! Sidste år begyndte mine vandrør at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af taina på 18 nov 2012 22:44
Gert, tusind tak for dine tanker. Nej, jeg har ikke problemer med at få koldt vand. Men det varme er laaaaangsomt. Det har dog hjulpet lidt at skrue på en dims på fjernvameanlægget.

Slukke og tænde - det var da en god ide! Det prøver jeg lige - i morgen :-)

Med hensyn til din støjsender, så forstod jeg det vist ikke helt. Var det selve armaturet, der larmede, eller var det rørene? Og var det et ældre armatur, du satte i, eller var det for 15 år siden? (Ja, beklager altså meget dumheden :-))

mvh. tina


armaturet var nyt da jeg satte det på og det begyndte vel efter 4-5 år at lave en meget markant snerren som kan høres i alle rør i huset og jeg ved det er det varme vand der laver lyden, for den forsvinder hvis jeg sætter den til helt kold men ikke hvis jeg sætter den til varm

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hos os er det et køkkenarmatur der giver larm der går tilbage i vandrørene. Jeg pillede sien ud af studsen og det hjalp en del. de andre aftapninger siger ikke noget.

 varmetossen

Jeg har ikke glemt jer! Jeg har bare haft latterligt travlt de sidste par dage, så jeg har ikke haft tid til at lege med varmen :-)

Nå, men det lyder som om, der er to muligheder, nemlig at problemet kommer fra en enkelt hane, eller at det er kontraventilen på anlægget. Når det nu brummer, når vi åbner alle husets vandhaner, så synes jeg umiddelbart, at jeg starter med at kigge efter en kontraventil - som jeg ikke aner hvordan ser ud, men det finder jeg vel ud af :-)

Det slår mig også lige, at anlægget står og hyler lidt nogle gange. Men det virker nu som om, at det kommer fra fjernvarmedelen, for når jeg skruer ned for fremløbet, stopper hyletonen, og nogle gange går den ikke i gang igen, når jeg skruer op igen :-)

Nå, men plan i aften er at tænde og slukke for koldt og varmt vand, samt forsøge at lokalisere kontraventil. Tusind tak for jeres hjælp og input sofar!!

mvh. tina
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis