Hænge tungt skab op på gipsplader

Hej med jer,

Jeg skal hænge et ret stort køkkenskab op (se billede) på min ene køkkenvæg (skabet vejer i sig selv ca. 35 kg så vidt jeg kan se). Problemet er at de håndværkere, der satte gipsplader op i køkkenet, forstærkede den forkerte væg. Så nu står jeg med en væg, der ser således ud: Mursten, træ, luft, træ og til sidst gipsplade (se billede). Hvordan kan jeg hænge skabet op forsvarligt? Findes der rawlplugs og skruer, der på én eller anden måde kan nå helt ind til murstenene?

Håber I kan hjælpe.

Mvh. C
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor mange kg der "stables ind i skabet?

Det skal/må også tages i ed når du beregner hvad du bruger. 

Så vidt jeg kan bedømme kan du med fordel bruge Expandet rossetter, de fåes i forskellige størrelser/farver og kan hver især bære en hel del, husker ikke i skrivende stund hvor meget, men det står da på embalagen.

En detektor kan måske være en hjælp til at finde forskallingen bag gibsen.

Håber det leder dig på rette spor.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maskinsnedker:
Jeg ved ikke nøjagtigt, hvor mange kg, der skal smides derind, men det bliver da en hel del - skabet er 120 cm langt og 61 cm højt. Jeg kunne forestille mig, at der udover tørvarer skal tallerkner og glas derind.

Expandet-rosetter kender jeg ikke, men jeg vil google mig lidt frem til, hvad jeg kan med dem. Kan du kort beskrive princippet med dem?

Mærsk:
Jeg har overvejet at sætte en liste op under skabet, men der får jeg jo lidt samme problem... Jeg har købt skabet brugt, og jeg tror aldrig, der har fulgt nogen liste eller andet med.


Kan man mon kombinere karmskruer og Expandet-rosetter?
Det er disse maskinsnedker snakker om:
http://www.expandet.dk/sider/produkter_gips.htm

De blå, som passer til 1 lag gips, kan bære 50 kg pr styk, og de røde til 2 lag kan bære 85 kg. Så det er intet problem at hænge det skab op direkte i gipsen. 4 skruer skulle være rigeligt.
Det lyder da perfekt! Kan de nå hele vejen ind til murstenen eller er det ikke nødvendigt? Beklager, hvis det er et dumt spørgsmål.
Annonce
Nej, de er til at montere i gipsen. Se tegningen her:
http://www.expandet.dk/filer/gips/101_Rosett.pdf
Det er en lidt unormal gibsvæg du har, med træ bag gibsen, hvis træpladen er ca samme tykkelse som gibspladen kan du sikkert godt bruge dem til 2 lag gibs.
Hvor langt er der ind til gipsen?

Hvis skabet er 120 cm bredt vil der være et par steder hvor du kan skrue i forskallingen.

Hvordan skal skabes monteres. Med skruer gennem bagbeklædningen? Hvad er det for et fabrikat/mærke overskab?

Den liste der omtales kunne være den ophængsliste der evt. fastskrues på væggen. Og hvorpå skabet ophænges.

Noget a'la et Montanaophæng;

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=montane+oph%C3%A6ng&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.thorsen.dk%2Fmontana-ophaengsbeslag%2F&ei=qvCnUIytBNHLswaOi4CoAQ&usg=AFQjCNHB_7LwkdgBFcXewQGLnYZIF9AH0w
Princippet i Expandet rosette:

"Kroppen" om du vil består af plast og er slidset op, i centeret er der en gevindstang som forbindes med et plas stykke i enden med gevind, når skruen spændes dannes en paraply-lignende rosette på bag gibsen (deraf navnet rosette) der giver en stor bære-flade.

Håber det gir' mening, er måske ikke god til at forklare tekniske detaljer.

Det nemmeste for at forstå princippet i disse er ved at Google som du skriver, det forklare udmærket. Fotos siger mere end mange skrevne ord.

Hvor langt har du fra væggen til fast mur da? 

En karmskrue er måske den bedste mulighed, for jeg ku' forestille mig at der kommer megen vægt i skabet, det sku' jo nødig "rive sig løs" fra vægge, når der er fyldt op.

En anden mulighed: Sitting Bulle linker til dette princip.

Lav en stærk liste skåret i 45 gr. fastgør denne på vægen, sådan at du kan spænde et modsat stykke på bagsiden af skabet, på denne måde kan du hægte skabet på efterfølgende med lethed.

Dette kan/vil give dig en stærk montage af skabet.

PS så ikke overstående inden jeg skrev.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jenshøj: Ok, vildt at de kan holde så mange kg, men det virker som dém jeg skal have fat i.

Pizzabager: Det træ, der er bag gipsen, er de lægter/skellettet, som gipspladerne er sat op på - jeg ved ikke, hvor de er, så der er risiko for, at jeg rammer dem - derfor tegnede jeg dem med.

Sitting Bull: Skabet skal hænge direkte på gipsen, og bagsiden er meget tynd (typisk Ikea-bgside), men den skal forstærkes på en eller anden måde med nogle beslag (de originale fulgte ikke med, da det er købt brugt).

Link til Värde vitrinevægskab fra IKEA

Maskinsnedker: Det giver god mening, tak  Jeg kan ikke huske, hvor langt der er ind til muren, men der vel i hvert fald 10-15 cm.

Listebeskrivelsen lyder også som en mulighed, men så vil skabet vel hænge lidt 'ude fra væggen'? 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis