Hænge tungt skab op på gipsplader

Hej med jer,

Jeg skal hænge et ret stort køkkenskab op (se billede) på min ene køkkenvæg (skabet vejer i sig selv ca. 35 kg så vidt jeg kan se). Problemet er at de håndværkere, der satte gipsplader op i køkkenet, forstærkede den forkerte væg. Så nu står jeg med en væg, der ser således ud: Mursten, træ, luft, træ og til sidst gipsplade (se billede). Hvordan kan jeg hænge skabet op forsvarligt? Findes der rawlplugs og skruer, der på én eller anden måde kan nå helt ind til murstenene?

Håber I kan hjælpe.

Mvh. C
Hej med jer, Jeg skal hænge et ret stort... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hvis du vælger liste-udgaven vil skabet selvfølgelig fylde hvad listen er tyk, her skal du lige huske at sætte en lille afstands liste nær bunden også for at få skabet til at hænge i lod.

Det er en lidt u traditionel væg du har der' vil jeg mene.

Mht. svaret til pizabager skriver du noget om at du ikke ved hvor skelette er, her kan du bruge en rigel-detektor, til at finde fast baggrund rør ledninger oa.

Ikea har nogle specielle ophængs beslag ved jeg.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg ville helt sikkert også bruge gispluggen fra expandet med "knuden" på bagsiden.
Hvis du bruger karmskruer ind i murstenen, er din chance at du rammer en fuge, og den kan helt sikkert ikke holde!

Jeg har i min tid som elektriker skulle hænge en meget tung lysekrone op og her brugte jeg disse ophæng. Da der ikke var nogen forskalling lige der hvor lampen skulle hænge,kunne de 2 stk røde expandetter, bære at jeg kunne hænge mig deri, og på det tidspunkt vejede jeg omkring de 100 kg.

Du kan måske banke dig frem til, hvor dine lægter sidder, ved at lytte til hvor hult det lyder. Hvis der er isolering er det svært, men så kan du tage udgangspunkt fra et hjørne og måle dig frem, da de sikkert har lavet lægte afstanden så isoleringen passer i mellem (med 60 cm, hvis jeg husker rigtigt).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hvis jeg skal være flabet.

kan du ikke "sænke skabet i vægen hved at skære "hul" til skabet
og montere direkte på muren.
og bruge murdyvler (ravplugs) og måske et par store "hyldeknækte"
der kan bære skabet omkring 100 kg. (skabet med indhold).
og fuge sprækker til.!!!

det er en af mine forslag.
Maskinsnedker: Det lyder som om, jeg skal have fat i sådan en rigeldetektor, og høre om Ikea har nogle ekstrabeslag, man kan købe ved siden af.

PinkHenrik:Tak for dine input. Der er ikke isolering i væggen, så måske bankemetoden kan bruges i stedet for rigeldetektoreren, som Maskinsnedker taler om. 

hans2.hansen: Tak for forslag - det bliver dog nok lige omfattende nok for mig. Har lige totalrenoveret lejligheden (mangler stadig lidt forskelligt), og vil helst ikke påtage mig flere større projekter lige pt  Og er også lidt bange for, hvad der ville ske med skellettet under gipsen.
Hvis du ser på Ikeas monteringsanvisning er der vist 4 beslag fastgjort til siderne i skabet, indvendigt! (Skabet er tydeligvis "tænkt" til at skulle ophænges i dem).
Du kan bore nogle nye huller i den - over og/eller under de gamle. Måske 5-6 mm i diameter.

Der næst placerer du skabet korrekt på væggen og bore hullerne i gipspladen.
Derefter i med de 4 expandt fiduser. Eller 4 karmskruer helt ind i murværket.

Nu fortæller du ikke om det kun er et skab eller hva'?
Men den helt simple løsning den helt simple løsning er at skrue en bæreliste på væggen - under skabet. Og have 2 stk. lister inde i skabet - i hjørnet mellem bagbeklædning og overplade. Skruer gennem listen og ind i væggen! (Vær opmærksom på at der måske er et lille hulrum mellem skabets bagplade og gipspladen!)

Nu kan jeg ikke huske hvor lange de expandetplugs er - men er der egentlig plads til dem i det hulrum bag gipsen. Det du kalder "luft" på din skitse?

(De beslag du mangler er det dem der er benævnt 103693? Er det helt utænkeligt at de kan købes i løs vægt hos IKEA?)


Annonce
Er er tale om en forsatsvæg? Altså den med det organiske træskelet...?
Hej alle, igen mange tak for jeres svar!

Jeg endte med at købe de her Expandet rosette rawlplugs og indtil videre virker de helt perfekt. Skabet har i hvert fald ikke flyttet sig  

Jeg lavede en intermistisk opsætning med gamle mælkekasser + diverse indtil jeg opnåede den højde, jeg ville have skabet i, og så kunne jeg markere de fire borehuller.

Ja, de kan holde til væsentligt mere end folk lige regner med...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis