Trækning af installationskabel

Hej. Jeg ville lige høre om i kunne hjælpe mig lidt på vej her.

Jeg har tegnet en lille tegning i kan kigge lidt på.

Jeg skal have installeret nyt strøm i min stue. Jeg vil gerne have en afbryder for hver loftsdåse jeg har monteret, og de skal alle være placeret hvor jeg har markeret "afbrydere" på tegningen.

Mit spørgsmål er sa hvordan jeg skal trække kablerne, således at jeg får mindst mulige kabler til at løbe ned i mine indmuringsdåser.?? Jeg har 5x1,5 kabel. og 3x1,5 kabel til rådighed. ??

Lige et ekstra spørgsmål. I loftsdåsen i højre hjørne, over trappen har jeg to telefonkabler der er samlet med muffer der. Må man gerne have Strøm og telefon i samme dåse ? Hvis ikke er det kun de fire andre dåser jeg skal trække nyt støm til..

MVH Nordalen

Selvgjort er velgjort Så længe det holder....!!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du får hjælp til det her på LDS. vil det være i strid med reglementet. Det er nye indstalationer du vil lave, og det må du ikke.
Som håndværkeren er inde på, så vil du få meget ud at alliere dig med en elektriker. De kan ofte hurtigt danne sig et overblik over situationen og finde den rigtige løsning. Der findes desuden 7x1,5 kabel - Det kunne være en mulighed i forbindelse med dine afbrydere.
Svagstrøm dvs . telefonledninger og stækstrømskabler må ikke være i samme dåse.... det her skal absolut laves af en fagmand .. en stor del af elbrande og el ulykker sker fordi amatører tror det er bare lige og det er det ikke....................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Den sidste dåse med telefonledninger i, kan du som de andre nævner ikke bruge. Men du kan sætte en ny dåse op ved siden af i stedet hvis du ønsker et lampested der.

Men ellers skal der trækkes en 5 leder fra afbryderen og til den første dåse. Fra den sløjfer du videre til den næste dåse. Også trækker du en ny 5 leder mere, fra afbryderen, og til den 3 dåse. Og derfra sløjfes der videre til den 4. dåse. Så har du til 4 separate tændinger.
En forsyning med fase null og jord, vil være nemmest at sætte ind i en af loftdåserne så du slipper for at have mere end 2 kabler i afbryderen. Det er nemlig noget skidt at samle, men langt nemmere at samle 3+ kabler i en loftdåse da du har langt mere plads der.

Jeg vil så anbefale du sætter 2 krone afbrydere. Så har du 4 tryk til at styre lyset. Og du vil altid senere uden det store kunne ændre det således at et eller flere lamper tænder på samme tryk.
Tak for hjælpen jeg dropper bare det sidste lampested, og lader det være til telefon...

Selvgjort er velgjort Så længe det holder....!!
Annonce
Overvej trådløse afbrydere, så slipper du for at trække ledninger. Du skal selvfølgelig skifte loftdåser og det skal stadig gøres af elektrikeren. Jeg har ikke fortrudt at jeg fik skiftet til trådløs da jeg renoverede køkken og stue.

Det har været oppe til overvejelse, men budgettet sagde desværre nej... det må komme løbende...

Selvgjort er velgjort Så længe det holder....!!
Tænk lige på om man skal kunne tænde og slukke lyset fra bunden og toppen af trappen. Hvis den altså er i brug
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis