Isoler centralstøvsugerrør

Ja det lyder måske skørt, men jeg har hørt at det skulle hjælpe mod kondens i rørerne.
Er der nogen som erfaring med at isolere rørene til centralstøvsugeren?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det da nemmere at åbne vinduet og smide penge den vej ud, for det har ingen praktisk betydning.

og nu til et brugbart svar, men ikke nødvendigvis det endelige svar
hvis dine støvsuger rør løber i en kold krybekælder kan jeg godt forstille mig at hvis de ikke er isoleret at luftfugtigheden vil kondensere på vej til støvsugeren.
men har du problemer med kondensat?

Og til spørgeren, kondens i dine centralstøvsugers rør har ingen indvirkning på hvor godt den virker. Skulle der dannes kondens, må det hus du bor i være meget fugtigt, for der er en ret stor luftgennem strømning i de rør når anlægget er igang. Og skulle der opstå noget kondens i rørene når den står stille, vil det være væk i samme øjeblik du starter den.
Hvis rørføringen for støvsugeren sker gennem alm. opvarmede rum vil der næppe forekomme kondens.

Men der kan vel sammenlignes med ventilationsrør eller el-rør der forløber igennem isoleringslag. Hvis der trænger varm luft ud i kolde rør er der risiko for kondens.

Men kan støvsugeren ikke holde til lidt kondens? Hvis den f.eks. er placeret i en kold garage?
Nej, men jeg har heller ikke kigget i rørene, det er lidt svært at komme til, men det er i hvert fald ikke sådan at der løber vand ud af udtagene
Annonce
Min bekymring er egentlig at rørene bliver stoppet til af fugtige nullermænd og støv
Skrevet af karstenkous på 17 nov 2012 13:39
Min bekymring er egentlig at rørene bliver stoppet til af fugtige nullermænd og støv

Det skal du slet ikke være bekymret for, jeg har endnu ikke set nogen der har klaget over det problem. Det ville også undre mig med det vacum der er i de rør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis