Det er et spørgsmål om el

Hej, her er endnu et lille spørgsmål om elinstallation i båden (12V), som jeg ikke har kunnet finde svar på andetsteds.

Jeg skal have skiftet nogle ledninger og trukket nogle nye, og til det er jeg ved at finde hvilken mm2, størrelser på sikringer osv.

Mit spørgsmål går så på, at jeg har en del, 5-6 små forbrugere ude i forskibet, ingen over 10W. Kan disse samles på en skinne ude for, hvor fra jeg så trækker en enkel ledning, selvfølgelig med større mm2, til panelet nede agter?

Jeg har ikke fundet det beskrevet nogen steder, men flere steder at den "rigtige måde" er at trække én ledning fra forbruger til kilde.

Jeg tænker det vil kunne spare mig for 5x2 ledninger der skal trækkes, hvilket både er billigere (sådan noget ledning er jo hundedyrt) og pænere.

Mvh Caspar Olsen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Det mest korekte måde at lave det på, hvis du vil have det lavet som du beskriver.
Træk + og - kabler fra batteriet, frem forskibs, og lav en sikringsdåse, hvor du fordeler ud til forbrugerne, du skal have en hovedsikring på + kablet så tæt på batteriet som muligt.

mvh jens
Du skal regne ud hvor meget strøm du kan komme til at trække totalt og så finde ud af hvilke tykkelse ledningen skal være.
Læs denne tråd
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/96653
Så kan du regne ud hvor tyk ledningen skal være..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for velkomsten
Lamperne forskibs var meningen de skulle trækkes fra skinnen ned til et panel hvori der sidder en sikring, vil det stadig være nødvendigt at have en sikringsdåse ude for?
En hovedsikring skriver du, hvis nu vi ser ud over spørgsmålet her, skal der så være det inden eventuelle sikringspaneler hvor strømmen fordeles til forbrugerne? I så fald vel uden om starteren? Den sluger jo mange Amp, og skulle sikringen kunne holde til det er den vel ikke meget behjælpelig for de andre forbrugere?

Tak grandoldman, mht. ledningstykkelse har jeg netop brugt det link du har givet, spørgsmålet gik dog mere på opbygningen end dimensionerne.

God søndag, Caspar
Je_ns svarede at det kan du godt.
En hoved + og - frem til en fordeling-
På plussen du trækker frem skal der være en stor sikring til det totale forbrug og fremme ved "skinnen" en sikring til hver enkelt forbrugsenhed.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Man skal så lige huske, at det er den totale ledningslængde, altså den samlede længde af + og - ledning i kredsen, når man bruger tabellen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis