savsmuldstapet skal væk

Hej alle sammen,

Jeg har en masse vægge med savsmuldstapet og dem vil jeg gerne have gjort glatte og flotte. Jeg har taget lidt af det af, men hold kæft det sidder godt fast. Nu overvejer jeg at slibe det glat i stedet med sandpapir også ligge filt direkte ovenpå. Jeg vil evt. give det lidt sandspartel, hvis der er behov for det. Jeg har læst at det sagtens kan lade sig gøre, og at man kan få et rigtig godt resultat, men er der mon nogen som har prøvet det?

Nis
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er noget djævelskab når det skal fjernes igen. Men du er inde på det rigtige. Det kan sagtens lade sig gøre at fuldspartle og slibe. Du skal nok over det 2-3 gange afhængig af hvor lige dine vægge er i forvejen. Og husk, når du vil have filt på, at det skal HELT glat. Filt er ret afslørende. Og efter at have brugt den u-grundede filt en gang, sværger jeg personligt til at bruge den grundede. Den er lidt stivere at arbejde med, men meget lettere at fylde med maling bagefter. Har du arbejdet med filt før?

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har prøvet begge dele. Hvis du vælger at spartle oven på savsmuldstapetet så skal du være sikker på at det sidder fast. Du bør lige slibe en gang med groft sandpapir for at tage de størst spåner. Dette er for at undgå at skulle smide en ½ cm (overdrevet) spartel på for at få det jævnt.

Men jeg foretrækker at dampe tapeten af selv om det tager lang tid. Det bliver pænest.
Jeg er også gået over til at bruge grundet filt, da det er tykkere så ses små streger, spor o.l. ikke. Ugrundet filt er ultra tyndt så man kan se selv det mindste sandkorn, støv, nullermænd igennem filtet. Ugrundet filt koster også mindst 2 gange maling (filler, grunder) ekstra.
Så den tid det koster at dampe tapet af kan du spare ved at bruge grundet filt (sparer du selvfølgelig også ved spartling direkte på tapetet).

Jeg har været hele vejen rundt i huset og har skiftet til filt. Rekorden var 6 lag tapet under savsmuldstapet der var øverst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rids med en hobbykniv en masse spor i tapetet og fyld derefter en tryksprøjte med vand tilsat tapetløsner. Så bliver du stille og roligt ved med at putte det på væggene til du kan se at tapetet løsner. Det var den metode jeg fandt mest effektiv da jeg skulle have savsmuldstapetet ned (plus de 5 andre lag tapet der var under det).
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/81435

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Vi har lige været det hele igennem med et hus fra 1950 fyldt med det pokkers savsmulds tapet.
Vi brugte en tapetridser og sprøjtede rigeligt vand med opvaskemiddel på. Herefter skrabede jeg det hele af. Efter vi havde taget det værste af, dampede vi resterne af. Fuld spartlede væggene og filtede ovenpå. Et pokkers arbejde, men genialt resultat.

Jeg er ultimativ nybegynder. Bær over med mig...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også