limning af tagsten

skal til at ligge tagsten, ved skotrende skal jeg skærer tagsten til, men hvordan skal jeg få de små trekanter til at hænge fast på de andre tagsten, så de ikke falder ned?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rimeligt simpelt. Køb et par tuber tagstensklæber i byggemarkedet. Sørg for at stenene er rene og tørre. Fyld falsen godt op med klæber og læg dem to og to på et fladt underlag. Næste dag skulle de være tørret godt op. Jeg har altid sørget for at klæbe nogle ekstra sten, så der er plads til at et par stykker kikser i klæbning eller når jeg skærer.
Hvis det er vingetagsten skal du være opmærksom på at stenene står i den rigtige vinkel ift. hinanden, ellers kan det blive svært at få det til at passe oppe på taget. Mål evt. hvor højt de sten der ligger på taget er over lægten, så du kan tjekke at du får samme højde på når du klæber.

/Nicolai
Det sværeste er faktisk nok at få skåret stene pænt. Håndværkeren har en særlig sav han bruger, så vinklen på skåret er ens hele vejen ned. Jeg har brugt en almindelig diamantklinge til vinkelsliberen, men det kan være svært at holde vinklen rigtigt når du skærer på tværs af stenen. Overvej evt. at skære på bagsiden, da klingen har svært ved at nå ned i "fordybningen" på stenen.
God arbejdslyst...
En 230 mm. kan nå det meste. Men den er lidt stor at stå med.

Jeg brugte nu alm. Bygge silicone, det klæber også som bare fanden bare fladerne er rene.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
vi brugte sikaflex (den sorte) da vi lavede tag her i 98 og de små 3kanter ved skotrenden sidder der endnu og jeg har efterfølgende brugt det til et genstridigt tegl, der af en eller anden sær årsag insisterede på at rasle ned hver gang det rigtig stormede, nu sidder det der

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ganske almindelig silikone kan også anvendes, den er bare længere tid om at hærde op, og er mere elastisk end tagstensklæb er.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis