Salamander - hvornår er aftrækket åbent?

Er pludselig kommet i tvivl mht om det lille vippespjæld bagpå min Salamander skal stå drejet helt med uret ( så håndtaget stå lodret - det gør det normalt) eller om det skal stå drejet helt mod uret ( så håndtaget stå vandret ).

Nogen museumsfolk, der er kyndige på sådan en svend? ;-)
Kan ikke lige komme til at kigge ordentligt op gennem den lille renselem.

Vh Claus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit håndtag står altid lodret, men uden at jeg har kunnet kontrollere, at det er rigtigt.
Erfaringen er, at det giver det bedste træk, så mon ikke det er helt åbent der?
Teorien støttes også på, at når jeg renser i røgkanalerne i toppen af kedlen, så får jeg skubbet håndtaget til nærmest vandret, hvilket indikerer for mig, at jeg kan skubbe spjældet til lukket position, men næppe åbne det.

Med venlig hilsen
ktm

Som udgangspunkt når håndtag følger røret er det åbent.
Men kan i ikke bare åbne den øverste låge og kigge ind med en lygte?
Aha det er det spjæl som sidder bag på selve kedlen........ Igen vil jeg mene at spjæl følger håndtag og hvis jeg ikke husker forkert skal det sidde lodret.
Men hvis du stiller den forkert, er jeg rimlig sikker på at du ville finde ud af det. Da fyr højst sansynlig ville stoppe eller værre en røggas eksplosion, da du ville lukke for aftræk.
Men kan vel egentlig prøve at "knibe" den lidt for at sænke røggas temp. men så skal du også vide hvad du laver.

it is better to burn out than to fade away
Som udgangspunkt når håndtag følger røret er det åbent.
Men kan i ikke bare åbne den øverste låge og kigge ind med en lygte?
Aha det er det spjæl som sidder bag på selve kedlen........ Igen vil jeg mene at spjæl følger håndtag og hvis jeg ikke husker forkert skal det sidde lodret.
Men hvis du stiller den forkert, er jeg rimlig sikker på at du ville finde ud af det. Da fyr højst sansynlig ville stoppe eller værre en røggas eksplosion, da du ville lukke for aftræk.
Men kan vel egentlig prøve at "knibe" den lidt for at sænke røggas temp. men så skal du også vide hvad du laver.

it is better to burn out than to fade away
På min Salamander er der bedst træk med håndtaget stillet lodret.

Med venlig hilsen
ktm

På min Salamander er det et spjæld man kan skubbe op i røgkassen, der hvor røg-røret kommer ud.
Det er lukket når det blæser, ellers kan jeg ikke styre kedel temperaturen når jeg fyrer med træ.
Hvis det altid er lukket, når der fyres med tra, så soder det meget.

I vintertiden hvor der fyres med koks, er aftrækket altid lukket til, da det ikke soder.

Sig natur?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis