Badeværelse - ser det rigtig ud?

Hej,

Jeg skal til at støbe gulv i mit badeværelse. Det er første gang jeg laver så stort et lds projekt, så jeg kunne godt tænke mig at høre om det hele ser rigtigt ud. Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud lige nu.

Lidt info:
Der er 2 * 100mm eps80 flamingo som ligger forbandt og er skummet langs kanten.
Kloak og vvs er lavet fagfolk. (der er fald på afløb  )
Der er lagt 4mm rionet (150x150 masker) som er jordet og opklodset 25 mm.
Kantisoleringen er 20 mm langs ydervæg og 10 mm på øvrige vægge.
Jeg har tænkt mig at skumme under kantisoleringen.
Der er ca 130 mm fra flamingo og op til færdig gulvhøjde. Dvs jeg støber 130 mm beton.
Jeg regner med at bestille betonen direkte fra fabrik.
Jeg laver fald på ca 1 cm per meter.

Er der noget jeg har glemt inden jeg hælder beton på?

Mvh
Rick

Hej, Jeg skal til at støbe gulv i mit... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gør dig selv den tjeneste, at pudse alle huller og riller INDEN du støber !!! Det spare dig for at skulle rengøre et ny støbt gulv
1000 kr for ½ m2, eller ½ m3 ? Det lyder ikke så slemt.
Hvad for noget beton bestilte du?

½ m3 selvfølgelig. Kan ikke huske hvad det var for noget. Jeg bad bare betonværket om det jeg skulle bruge til at støbe på svalehaleplader. Jeg fik tilsat noget, så det ikke satte sig så hurtigt, da jeg var lidt nervøs for hvor lang tid det ville tage mig at bære det op på 1. sal i spande. Men det var nu ikke noget større arbejde, så det kunne jeg godt have sparet. En del af beløbet var vist i øvrigt for kørsel og tillæg for meget lille læs. Jeg fik det læsset af på et stykke plastic på fortorvet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
"Der er fald mod afløb" siger du!
Hvis du vil etablere fald direkte i betondækket - og det skal være præcis. Skal du have nogle ledere at afrettte betonoverfladen after.

Der skal være en niveauforskel på mindst 30 mm mellem gulv ved dør og gulv ved afløb.
Det skal endvidere sikres at der ikke kan løbe vand ud under døren eller bundstykket.
(Og ikke som hos undertegnede hvor det trods 2 gulvafløb på 5m2 gulv er lykkedes af lave bagfald på fliserne ved døren. Udover den halv kvadratmeter store lunke hvor der altid står vand naturligvis. :o()

Alt som beskrevet som "Bassinvirkning ved døre" i SBI 200. .o)

Skrevet af Sitting Bull på 13 nov 2012 00:26
"Der er fald mod afløb" siger du!
Hvis du vil etablere fald direkte i betondækket - og det skal være præcis. Skal du have nogle ledere at afrettte betonoverfladen after.
 

Er det så svært at lave fald? Jeg spørger fordi jeg ikke har prøvet det før.
Jeg har købt et vaterpas på en meter som jeg havde tænkt mig at afrette betonen med. På den måde kan jeg hele tiden se om faldet går den rigtige vej. Det er kun ca 2,7 m2 gulv så umiddelbart synes jeg det virker ret simpelt (selv om jeg jo aldrig har prøvet det )
Jeg har overvejet at bruge ledere, men jeg tror bare jeg får lavet store ujævnheder når lederne skal fjernes igen.
Der kommer som sagt el gulvvarme oven på, så jeg har også mulighed for at rette evt små bagfald op når jeg kommer spartel på gulvvarmen.


Svært eller ikke svært. Ihvertfald er der masser af forkerte fald på badeværelsgulve. Hvor metoden med at støbe ud til færdig overflade ikke har gjort det nemmere.

Så vidt jeg husker har du ensidigt fald mod afløbsrende???
Og det er nok nemmere at lave end et kuvertfald!

Ihvertfald bør du måske have en pind/retholdt af en slags. Som du kan ligge på afløbet - i den ene ende. Og ved det højeste punkt i den (døren?) i den anden. Så du har mulighed for at kontrollere om det er nogenlunde rigtig ud!

Og så er der jo selvfølgelig altid mulighed for at gnave af overfladen sidenhen. Eller udspartle lunkerne! :o)


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mine murere støbte mit nye badeværelsesgulv med et slidlag på til sidst, da jeg ville have en opkant ved brusenichen.

Faldet lavede de så (primært) i slidlaget.

Selv støbte jeg entre/bryggers uden slidlag og rettede så en anelse på det bagefter (inden betonen var hærdet op) med sådan en fætter her:
http://www.beslaco.dk/Varekatalog.aspx?depth=0,1,3,11872,11947&cid=11947&pid=13813

Det er overraskende let i beton der ikke er helt hærdet op (1-2 dage efter støbning).

Og så kan man rette overraskende meget i spartel hvis man holder tungen lige i munden
Tak for de gode tips.
Jeg får betonen leveret i morgen og så har jeg tænkt mig at støbe ca 5mm under den endelige gulvhøjde. Jeg laver det grundlæggende fald i betonen, og så retter jeg eventuelle bagfald eller lunker ud når jeg spartler varmenettet ned om en uges tid.

Betonen er i øvrigt en traditionel beton (sætmålsbeton), så den skal komprimeres. De flinke folk hos dk beton fortalte mig at det kan jeg gøre ved at støde det med feks et kosteskaft, når jeg ikke har en betonvibrator og det kun drejer sig om 2,7 m2.
De fortalte at det kan være svært at lave fald hvis man bruger selvkomprimerende beton.
Hej

På gulve hvor der skal lægges fliser, og specielt badeværelser hvor der skal være fald på, støbes der først rå betondæk (som du skal til i morgen) og ovenpå lægges et afretningslag hvor faldet udføres.

Gør dig selv den tjeneste, at bruge den ekstra arbejdsgang. Når betonen er afhærdet kan du i ro og mag opbygge slidlaget med det rigtige fald og uden lunker. Du vil ærge dig hvis der ligger vand de forkerte steder på gulvt i dit nye badeværelse.
Derfor. Hus niveauforskellen på de 30 mm som Sitting Bull omtalte og støb så et tyndere lag i morgen.

God fornøjelse.

(P.s. Hvis du beslutter dig for at klare det hele i morgen, så skru forskallingsbrædder på væggene hvor uk. af brædderne er 50 mm over færdigt gulv og lav så en "Ko" der når fra væg til væg, som kan bruges til at afrette betonen med.)

Venlig hilsen
Jacob

De bedste hilsner

Jacob Norling

Professionel arkitekthjælp til private - www.norlinga.dk

Skrevet af norlinga på 15 nov 2012 15:46

Gør dig selv den tjeneste, at bruge den ekstra arbejdsgang. Når betonen er afhærdet kan du i ro og mag opbygge slidlaget med det rigtige fald og uden lunker. Du vil ærge dig hvis der ligger vand de forkerte steder på gulvt i dit nye badeværelse.
Derfor. Hus niveauforskellen på de 30 mm som Sitting Bull omtalte og støb så et tyndere lag i morgen.
Hvor tykt skal slidlaget være? Som jeg skrev lidt højere oppe så var planen at lave det rå betondæk (med fald) til ca 5 mm under endelig gulvhøjde. Så kan jeg bruge de sidste 5 mm til at rette lidt op og til at spartle gulvvarme net ned i når dækket er hærdet.
Bør jeg lave et større slidlag?
Nu skal vi ikke have for megen panik før lukketid. :o)

Et slidlag bør være mindst 3 cm tykt. Og består blot af cement og sand!

Hvis du laver en finafretning på kun 5 mm skal du anvende noget special tyndlagsafretningshalløj. Måske!

Men som sagt. Enten kan der gnaves af eller lægges på. Det er formodentlig mindre en ½-delen af alle fald på badeværelsgulve der lykkes i første omgang! :o)
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også