Bæreevne til Solceller på fladt tag med tagpap?

Kære forum.

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber I kan afhjælpe med. Vi har et hus med fladt tag (hældning 5.7 grader), hvor vi skal have monteret solcellepaneler.

Taget kan i følge firmaet holde til 60kg/m2, og solcellepanelerne vejer 18 kg/m2.

Vil jeres umiddelbare vurdering være at de resterende "40 kg/m2" er nok i buffer mht. sne etc.?

Anlægget fylder 58 m2, og vejer samlet set ca. 1050 kg.


På forhånd tak for hjælpen
Mvh Lars


Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder lidt mærkeligt med 60 kg/m2. Hvad betyder det?

Hvor gammel er taget?

Normalt dimensioneres tagkonstruktionen for egenlast + snelast.
Altså en sammenlægning af vægten af spær, isolering, tagpap, lofter osv. (I dit tilfælde nok ca. 50-60 kg/m2).
Snelast der som standart fastsættes til ca. 100 kg/m2 for et tag med din taghældning. (Så vidt jeg husker).
(100 kg/m2 svarer iøvrigt til 10 cm vand pr. kvadratmeter - eller 100 cm sne. Ca.)

Tagkonstruktionen er altså ikke dimensioneret for vægten af solpanelerne, men "forbruger" lidt af den styrke der er afsat til snebelastningen. Kan man sige.

Men. Det betyder ikke at tagkonstruktionen braser sammen fordi der f.eks. lander 100 kg sne oven på dine 18 kg solpaneler. Pr. kvadratmeter jo. Det betyder blot at tagspærene vil nedbøje lidt mere end forudsat.

Der skal langt mere belastning til for at et alm. parcelhustag klapper sammen. Måske 2 - 3 gange så meget sne!

Jeg ved ikke hvor meget solpanelerne måske må veje i forhold til hvad en tagkonstruktion er beregnet til.
Men de 18 kg/m2 er ikke noget problem!

(En alm. tagsten vejer 3 - 5 kg pr stk. En alm. B6 bølgetagplade vejer ca. 18 kg pr. stk. Til sammenligning.)

Konstruktionen er som ses her.

Det er nok mig der har misforstået de 60kg/m2 lidt. Firmaet skrev:"Tagkonstruktion kan bære ca. 60 kg pr. m2 (solceller)"
Der menes nok at der er et spille rum til 60kg/m2 af solceller, hvor der så er taget højde for snelast m.m. Men jeg må lige have fat i dem for at være sikker.


Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Ja, det må du da vist.

Hvis taget er dimensioneret for ekstra belastning af f.eks. solceller. Er der jo ingen ko på isen. Eller taget. Overhovedet! :o)
talte lige med en bygningsingeniør (bekendt) og ud fra tegningerne og hurtig hovedberegning og erfaring mente han at det i hvert fald kan holde til 200 kg/m2 nok også 250 kg/m2. Det passer nok også bedre med det du nævner med det ca. 60kg/m2 for selve konstruktionen i sig selv, 100 kg/m2 til sne og så ca. 60 kg/m2 i buffer.

Jeg afventer lige et svar...

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
Det viste sig at de 60 kg/m2 er buffer, som f.eks. kan bruges til solceller. Der er taget højde for snelast etc.

Så ingen problemer.

Blogger på Livets små ting - www.drkoch.dk En blog om teknik, gadgets og god mad.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis