Genvex anlæg nyinstall i gl hus

Hej jeg har et ældre hus hvor jeg påtænker at montere et genvex anlæg tænker lidt på et ganske alm u entalpi hjul osv
hvad er bedst og value for money.
jeg gør det primært for indeklimaet.
der er jo mange spillere på markedet og hvilken dimension spirax da de højere magter forlanger nye lofter tænkte jeg på at installere annemostater mv i samme hug
det skal være så eff som muligt uden at støje

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Følger der også en oversættelse med ?
For hvad er et ganske alm u entalpi hjul, en spirax og en annemostat  
ok spirax er rør
anemostat er indblæsnings hoved du ved det du kan se inv i huset oppe på loftet
Ganske almindelig krydsvarmeveksler som ikke overfører entalpien i udblæsnings luftens fugt/energi
altså jeg regner med ganske alm som kun overfører varme hvor ind og ud ikke rører hinanden fysisk men overførrtes vi avarmeflade
simpelt watson

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Jeg kunne jo se at rigtigt mange havde været inde og kigge på din tråd, så måske du skulle bruge mere jordisk sprog så flere kan forstå hvad du spørger om. Den måde du havde skrevet på at det kun er experterne/ fagfolket der laver den slags, der forstår dit spørgsmål.
Dem tror jeg ikke der er så mange af på LDS. hvorimod der er ganske mange amatører, lige som jeg
kan godt være jeg staver som vinden blæser

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Du kan finde mange svar her i denne tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/153871
Pas på når du køber anlægget, der sælges stadig gamle anlæg med kryds ( ikke modstrøns) varmevekslere og gammeldag ( ikke EC) blæsere, der lever ikke op til moderen energikrav
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Vi har fået installeret en nilan comfort 300.
Det virker rigtigt godt, og specielt fugt styringen er jeg helt vild med; Det virker på den måde at når den registrere en øget mængde fugt i luften (f.eks. når man går i bad) så skruer den op selv, og stopper igen når fugt niveauet er normalt igen.
Man kan også programmere den til at skue op og ned / slukke via et ugeprogram.

Det du skal huske når du installere den, er at du ikke må bruge fleksible slanger, hverken til lyddæmpning, eller bøjninger. Det skaber modstand og larm. Så faste rør over det hele.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har selv makket en del med det til vores nye hus. Så her er et par af de råd jeg har fået undervejs.
Vælg en med alu-veksler. Og det skal være en modstræmsveksler, da den er mest effektiv.
Abslout ingen flex/plasticrør. De giver modstand og koster dyrt på elforbruget.
Dimensioner rørene rigeligt, så der kommer lav lufthastighed i dem. Det giver lavere elforbrug og mindre støj.
Vær meget obs på taghætterne. Billige hætter har stor modstand og giver stort el-forbrug. Riste etc er bandlyst!
Taghætterne skal sidde hel oppe i højde med rygningen, så de udsættes for minimal turbolens. Vind er ikke noget problem, men turbolens (trykforskelle) giver et dårligt fungerende anlæg. Det skyldes de meget små tryk (-forskelle) et godt dimensioneret anlæg arbejder med.
Anlægget skal indreguleres, så der er et lille undertryk i huset. Ellers kommer det til at blæse varm og fugtig indeluft ud i husets konstruktion, og det vil på sigt give råd/svamp.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for super gode svar

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

@Flemming har søgt lidt på nettet og kun fundet anlæg m plastvarmeveksler
har du evt et link til den rigtige vare til en fornuftig pris jeg kan se der er 4 trins reguleret ville gerne have et trinløst anlæg dvs med VLT(statisk frekvens omformer)
har du installeret varmeflade i dit vent anlæg?

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

tænker lidt på et VPL15tec med fugtstyring nogen der har erfaring med dette anlæg og eller andre forslag

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis