Rengøring af husmur

Hej 

Vi købte sidste år et hvidt hus, men i dag fremstår det kanpt så hvidt. Som man kan se på billedet har vægene fået nogle grønne alge-lignende områder. Huset er malet med SkalCem 100.



Huset skal males til næste sommer, men hvordan får jeg vægene rengjort inden? Jeg har hørt at jeg ikke må bruge en højtryksrenser.

På forhånd tak for jeres svar.
Mads


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klorin og vand 1:3 og en blød børste. Lad blandingen sidde et par timer og skyl efter med rent vand.
God idé, at fjerne skidt og snavs her til vinter, så der ikke opstår frostsprængninger som følge af alger, der holder på fugten.

Klorin slår alger ihjel og bleger, men der er ingen aktive sæbestoffer, som opløser pollen, insektefterladenskaber m.m.
Brug et produkt der er beregnet til at vaske udvendigt med, træ og facaderens, husvask eller lignende.

Fortynd produktet efter anvisningen og påfør/vask med blød kost. Lad virke og vask efter med lavtryk eller haveslangen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har forsøgt med enten grundrens eller algefjerner på noget tilsvarende murværk. Det var relativt billigt - købt i Jem&Fix eller HN.

Det hjalp en del, men det er en større omgang - jeg skulle i hvert fald skurre en del med den bløde kost, og her er det vigtigt ikke at sæbe og algerester tørre ret meget ind, for så kan du starte forfra ;-)

Såfremt der findes noget "smør på"spray på" og vask af der virker, så hører jeg gerne nærmere :-=

Mvh. Andreas
Skruppe og skure samt indtørring!

Der er vel slet ikke vejr til den slags tag- og murafrensning. Lige nu!

Men om sommeren. I en stabil tør periode. Påsprøjtning eller -smørring af den anbefalede blanding på tag og vægge. Som skal blive siddende. Indtil den førstkommende regnbyge vasker det hele ned!

Algedannelse forekommer jo kun på områder/flader hvorpå der regner!

Til malerarbejde skal der måske afrenses mere effektivt.
Der er ikke noget galt i at rense med hedvand, blot du sørger for at få malet inden vinteren, dette er forsent i år.
Du kan købe mange typer algemiddel og afrensemidler, påfør dette og lad virke en tid og få så renset ned, det er et must hvis du skal have ny maling til at fæstne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også