Havestøvsuger - med kværn

Hej.

Min forhave/indkørsel er på ca. 150 m", flisebelagt - og dermed velegnet til en løvsuger. I skel til to naboer står der nogle træer, som drysser store mænger blade, typisk om efteråret.

Jeg har en 16 år gammel Bosch, på omkring 1400 W (så vidt jeg husker) der kun kan blæse og suge. Og bladene fylder hurtigt 2-3 sække for hver gang man suger. Det meste er jo luft, selvom man trykker bladene sammen i sækkene.

Har set maskiner til under 400 kr. i Harald-Nyborg, Aldi mv. - og nu er de efterhånden på 2200-2500 W. Det hævdes at de kan reducere blade mv i forholdet 10:1.

Men der må jo sidde en lille "kværn" af en slags, lidt som en rotorklipper gætter jeg på - her frygter jeg at man ikke kan få evt. sliddelene til de billige mærker.

Og min erfaring fra Boschen er, at bladene skal være tørre, ellers går det trægt med at suge dem op. Det er selvfølgelig nemmere med lidt flere watt, men kan en løvsuger kompostere fugtige blade, eller er det samme problematik som en rotorklipper med tilstopning osv.

På den anden side set, er 400 kr. jo billigt for at få endnu en maskine til udhuset!

Og alternativt kan man jo suge bladene op med en gamle maskine, køre dem ud på græsplænen og køre plæneklipperen hen over, for at reducere dem.

Vi har en fin ordning med haveaffald her i kommunen - gider bare ikke opbevare 10-20 sække i carporten til den månedlige afhentning finder sted (have affald SKAL afleveres i papirsække, så jeg er nødt til at opbevare affald i plastsække (for at undgå  regn, "gennemblødning" mv.) til dagen før afhentning, hvor man så skal omhælde hver eneste plastsæk til en papirssæk - hvilket er så bøvlet jeg jeg tit vælger at køre sækkene på containerpladsen med det samme.

Min kompostbeholder er ikke ret stor mere efter at jeg nedlagde køkkenhaven, så det er ikke en mulighed at smide dem i kompostbunken - medmindre de er reduceret kraftigt. 

Er der nogen der har erfaring med havestøvsugere (løvsugere) med indbygget kværn ("komposteringsfunktion") - og gerne af de billige modeller? Jeg ved godt at kvalitet ofte hænger sammen med pris, så jeg kan godt leve med "lidt tekniske udfordringer" - HVIS komposteringsfunktionen virker efter hensigten.

Træd ikke på mine ledninger :o)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke køre plæneklipperen hen over indkørslen, så får du hakkede blade i opsamlingsbeholderen?
Ja og nej. Skjoldet slutter ikke så tæt til jorden ved fliser, som ved græs. Er lidt bange for, at den vil sprøjte blade ud under skjoldet/puste bladene for meget rundt - men det var ellers et godt forslag.

Og hvis nogen af naboerne ser mig "klippe fliserne", så ringer de bare efter "den blå vogn"! ;o)

Jeg husker
Engang landede en and på vores græsplæne. Hunden var lynhurtig, og andefjer og dun var spredt overalt. Prøvede at rive fjerene sammen, men de ville ikke følge med riven. Så hentede jeg støvsugeren og støvsugede plænen samtidig med at jeg hele tiden skelede til om naboen opdagede hvad jeg havde gang i

Venlig hilsen
Knud
Min erfaring er at plæneklipperen tager 90 % af bladene på fliser og hakker dem fint
Hvorfor køber du(eller endnu bedre, laver den selv) en kompostbeholder.
Så kan du få få glæde af dine blade til ny god jord og du vil elske at samle blade sammen for at smide dem på komposten, i stedet for at bruge energi på at køre dem væk og derefter ny energi for at hente ny jord til haven.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg har haft en billig model fra Silvan. Den fungerede ok og findelte bladene nogenlunde. Men opsamlingsposen bliver nu hurtigt fyldt alligevel og den var noget besværlig at tømme. Den fungerede helt sikkert bedst ved nogenlunde tørre blade, den kan godt findele dem, men de klistrer fast til jorden. Du skal ikke bekymre dig om reservedele. Hvis du er heldig går den i stykker indenfor 2 år og så får du bare en ny eller pengene retur. Hvis ikke må du jo ofre en ny maskine. Hvis man bliver træt af det i længden, er det nok bedre at købe en dyrere model.
Tak for jeres input.

Har lige set en ny billi gmodel hos Harald - "Sana" til ca. 400 kr, med teleskop-snabel - den ryger på ønskesedlen til jul.

Men hvis det var mere seriøst ville det blive en Worx TriVac til det dobbelte...;o)

Det kan man også bruge en havestøvsug.., øh, "løvblæser" til:

http://www.youtube.com/watch?v=Mwrl6bWfvrc

Julegave - nu mangler jeg kun lidt blade at lege med. :o)

En opdatering: Så fik jeg samlet 3 klare sække med tørre blade (med den gamle Bosch).

Hældte dem ud og støgsugede op med Sanaen fra Harald. Af praktiske årsager er smuldet hældt op i en papirsæk, som er 2/3 fyldt op.

Så det med at den reducerer 1:9 er en kende overdrevet, men det bliver trods alt reduceret kraftigt - i hvert fald hvis bladene er helt tørre.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis