behandling af fyrtræ gulv

Hej.

Vi skal igang med slibning af vores fyrtræs gulve i køkken, stue og gang, og vil i den forbindelse gerne lave gulvene så lyse (hvide) som muligt (uden at fjerne strukturen i træet), men samtidig også så holdbare som muligt.

Hvilken behandling vil i anbefale? Og har i nogle billeder så det kan ses "IRL"?

På forhånd tak!

/Lasse Kristensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver holdbare,, er det så "uden" du selv gør noget,, eller er du selv villig til af vedligeholde/pleje lidt selv,,
vil du ikke gøre noget selv skal du vælge lak, er du klar til selv a pleje dine gulve, skal du vælge sæbe/ olie,, naturligvis i hvid.
Hvis du vælger lak, så sørg for af den hvide lak IKKE ligger i toppen, da du så vil slide direkte på pigmenterne med et uens gulv til følge,, så jeg vil foreslå indfarvning med hvidlud, grundlak uden farve, 1 til 2 gange hvid lak og en mat toplak,,
Tak for det hurtige svar.

Jeg har egentlig ikke noget imod at gøre noget selv - så længe det ikke er slibning af hele gulvet hver 6 måned :-)

Almindelig vedligehold, vask osv. skal selvfølgelig til.

Jeg ønsker samtidig at få et "naturligt" gulv, hvad angår overflade (mat/blank). Jeg frygter at et lakeret gulv kan komme til at se kunstigt ud? eller er det blot et spørgsmål om kvalitet på lakken?
Du kan få en ultra mat lak, som vil have udsene efter olie behandlet gulv,, når du ønsker det mest "naturlige" udsene på gulvet set bort fra farven,, så ville jeg vælge lud også sæbe,, sæben kan du selv friske op plus plet reperere hvis uheldet er ude,, olie kan du det samme med, men det kræver så bare af du selv oliere en gang i mellem, det er lidt mere omfattende end bare vaske gulvet med en fed sæbe blanding,, så mit valg til dig,,, Sæbe
Hej igen,

Et sidste spørgsmål. Hvordan vil du tro at et gulv som det på billedet viste, er udført? (Det er det konen gerne vil have). Kan et fyrgulv blive så lyst og pænt? Er det Lud + hvidsæbe? TAK 
Hopper lige ind med et spørgsmål! Osse til NJL

Der findes masser af gulvlakker. 1- og 2-komponent. Junckers, Bona, Berger-Seidle osv.
Bona og Berger tilsyneladende meget dyre, Junkers gennemsnitlige! Og noget helt billigt.

Hvad er din erfaring mht. kvaliteter af de forskellige mærker?
Hvis jeg vil lakerer mit snart færdiglagte asketræsgulv med noget ultramat lak. Hvad er så rigtig godt? Og er det overkill at anvende 2. komponent PU-lak på et stuegulv?
Og er Berger-Seidle Royal Mat så fantastisk godt som fabrikanten selv mener? :o)

Nå, det blev et par stykker ?.
Annonce
Jeg har lige lakeret en frisør salon med junckers 2 komp i ultra mat hende jeg snakkede med ville næsten garantere a det vil kunne holde i nogle år,, hvis du har hund og små børn, så laker med en gang grundlag og to gange top lak i 2 komp,, jeg vil helst ik trække nogle producenter frem og reklamere, ja nu fik jeg jo så reklameret for junckers det beklager jeg
Tak for det svar.

Det er vel ikke reklame at udtrykke sin uforfærdede mening om kvaliteten af et lakprodukt i forhold til et andet. Hvis man har erfaringer for det!

Men det må så være Junckers Gulvlak High Performance !!! du foreslår. Hvad slags grundlak hører der til. Og er det nødvendig?
Ja det var hp fra junckers,, jeg vil foreslå af tage grundlak fra samme producent som du vælger i top lak,, så er de testet til af kunne arbejde sammen,, også i tilfælde af reklamation,
grundlak tørre hurtigere, er nemmer af slibe i, og skulle minimere trærejsning,,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis