Frostsikring af bukh 10 hk

Hjælp, Jeg har frostsikret min motor,jeg har kørt motor godt varm (60-70 gr.saltvand, termostat åbenede)lukket søventil og skyllet kanaler med ferskvand og kørt frostvæske igennem,men en ven startede motor i 1 min.han ville hjælpe !!,så nu er frostvæsken pumpet ud og båden er kommet på land.

Hvad gør jeg nu ??... kan den står uden frostvæske i vinter ??
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nord

Ja ja, det sker der ingen ting ved. Hovedsagen er at du har fået skyllet motoren igennem med frostvæske. Motoren ville alligevel løbe tom for vand i løbet af vinteren. Jeg går ud fra at du altid har hanen til kølevands indtaget stående åben når båden er på land. Der sker bare det at blandingen af ferskvand go frostvæske sætter sig på de våde steder i motoren og beskytter motoren.
Så op med humøret.

Mvh Finn
Hej Finn
Tak for dit råd,det har holdt mig vågen hele weekenden.Ja,kølevands indtaget er åben
Hej

Hvis din båd er salvvandskølet kan du tage en haveslange og tilføje vand direkte til søvandsfilteret. Starte motoren og lade den køre et stykke tid med tilførsel af kølevand fra haveslangen. På et tidspunkt tilsætter du kølevædske blandet op med vand 50:50 og kigger på din udstødning. Når der kommer kølevædske ud af udstødningen stopper du omg. motoren og  din motor er nu frostsikret. Til foråret starter du motoren på samme måde inden søsætning. Så er du sikker på at den virker inden du ligger i vandet nedenfor kranen. 
Hvis du ikke kan komme til søvandsfilteret kan du afmontere slangen ved indtaget og stikke den ned i en spand eller dunk.
Dette har jeg praktiseret igennem flere år på min gamle Arona, som er saltvandskølet.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
Hej OFJ
Tak for dine råd,alt kan bruges som nybegynder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind