Jording af rio net?

Hej,

Jeg er ved at være klar til at støbe gulv i mit badeværelse, men vvs'eren spurgte mig lige om ikke rio nettet skulle jordes først.
Gør man det? Og hvorfor? Det skal jo bare lige inde i betonen og har ikke 'fat' i noget.

Mvh
Rick
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare det ikke er din vvs mand der burde "jordes" jeg tror har tager pis på dig !
Nej, han tager ikke pis på mig. Efter at have googled det, kan jeg se at det er et lovkrav at rio nettet er jordet når det er et vådrum.
Jeg har bare stadig ikke forstået hvad formålet er.

Er der i øvrigt nogen som kan fortælle mig hvad forskellen er på de rio net som er blanke, og dem som er rustne. Skal jeg bruge en bestemt slags?

Ja rionettet skal sammen med andre installationer af metal forbindes sammen og til jord, en såkaldt udligningsforbindelse. Så din VVSer tager på ingen pis på dig, som Håndværkeren påstår. Kravene kan ses i Stærkstrømsregulativet.
Formålet er at sikre, at der ikke forekommer farlige spændingsforskelle mellem forskellige installationer og f.eks. gulvet.
Du kom før mig med et svar. Brug bare den rustne udgave, som sikkert også er den billigste.

Og Håndværkeren lærte måske noget nyt.

fase
Og ellers kan Håndværkeren se her:
http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2003/Krav-til-udligningsforbindelser

Og dejligt i øvrigt at vvs manden har overblik nok til at spotte det. Det er jo langt fra hans arbejdsområde.
Tak for svaret fabrin.
Jeg kan nu stadig ikke se hvordan et rio net som er begravet i 8-10 cm beton nogensinde skulle få elektrisk kontakt med noget som helst. Det skulle da lige være pga jordingskablet som bliver trukket ud til el-tavlen og risikere at kortslutte der.
Men regler er regler, så jeg må hellere få fat i elektrikeren.
Annonce
De blanke er formodentligt rustfrie!

De rustne er OK til indstøbning! Men der skal være minimum 15-20 mm dæklag overalt på armeringen. Osse på enderne af armeringen jo. .o)
Ja så lærte jeg det, men jeg forstår ikke hvis det at jorde den er lig med at føre den til el tavlen. Den kan vel jordes på stedet ved at banke / Skrue en 2-3 meter lodret jernstang ned under selve gulvet der så har forbindelse til rionettet.
Den kan vel jordes på stedet ved at banke / Skrue en 2-3 meter lodret jernstang ned under selve gulvet der så har forbindelse til rionettet.

Nej udligningsforbindelsen skal føres frem, så der kan måles på den. Der er procedurer for måling af modstand i gulvet.

fase
Der er vel heller ikke det store problem i at føre en leder op til en eksisterende kontakt med jord. Det må alt andet være nemmere end at skulle til at banke ting 3 meter ned i jorden
Hej

Det er ikke nok at føre det til jord i en stikkontakt.
Den skal have forbindelse direkte med el skabet med en kraftig beskyttet jordkabel. tror måske den hedder 5 i størrelse.
Alle bruger det rustne og det er fint
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis