udskift gammel radiatorventil

Min radiatorventil fra ca. 1972 skal udskiftes, men til hvilken..???(se billede)
Jeg mener at have set en skitsering over hvilke historiske ventiler man udskifter med nyere modeller. Men jeg har på fornemmelsen at jeg sandsynligvis skal skifte tilslutningerne også...

Mange hilsner
Polite

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal ialfald have taget trykket af fyret og tømt det så du kan pille de gamle ventiler af og monterer nye, ikke lige årstiden.  Det er muligt du kan nøjes med at tage trykket af og så lukke for vandgennemstrømningen, så skulle du kunne afmontere uden den store mængde vand på gulvet.
Er ventilerne monteret på radiatoren og gulvvarmens returrør (det kolde)?

Hvis de er skal de nye være af typen FJVR http://midtjysk-vvs.dk/group.asp?group=154
det ligner to returventiler ud fra placeringen jo..

Elektronikteknikeren
Jeg ved ikke præcis hvad det er, om det er, om det er retur eller hvad, men der kommer varme fra disse rør, når der bliver åbnet. det er iøvrigt et et-strenget anlæg.
Den til venstre er gulvvarme, og den til højre selvfølgelig radiatoren. I første omgang er det primært radiatoren, jeg ville have termostat på. det forholder sig vel lidt anderledes med termostat, når det er gulvvarme.. ikk sandt?
Ja, jeg ved godt årstien ikke er til at lege med varmen.. alternativt må jeg vente til foråret.
Jeg skal formentlig også afmontere de forgreninger/T-stykker som ventilerne sidder på?

Mange hilsner
Polite

Det ligner ikke et et-strengs system. Kam du tage et billede på afstand der viser den anden ende af radiatoren i en større sammenhæng.

Elektronikteknikeren
Annonce
jep, det gør jeg snarest..

Mange hilsner
Polite

Returrøret er det der er koldest når der er varme på.
Så er det ikke returrør. Men jeg tager et billede lidt senere i dag, af hele radiatoren.

Mange hilsner
Polite

Her er hele radiatoren.. jeg håber det er nogenlunde tydeligt..

Mange hilsner
Polite

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis