Efterisolering af gulv

Hej Allesammen

Vi har et hus fra 1937 med en tilbygning fra 1954.

Vi er i gang med at grave ud til efterisolering af gulvet i stueplan.

Min oprindelige tanke var, at grave ca. 60 cm. ned, så der er plads til:

1) 30 mm afretningssand
2) 400 mm isolering
3) 100 mm beton
4) 20 mm gulvvarmefordelingsplader
5) 200-300 mm plankegulve.

Vi er meget i tvivl, om man på sådan et gammel hus overhovedet kan grave så meget ud, og fjerne jorden, som støtter fundamentet/soklen. Det skal siges, at soklen går ned i 80-90 cm, men gulvisoleringen støtter vel på ingen måder ligeså godt som jorden?

Jeg vil gerne have, så meget isolering i som muligt uden at gå på kompromis med husets stabilitet og risiko for fremtidige sætningsskader.

Hvad er jeres råd og erfaringer? Skal vi bruge mindre isolering?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke har nogen betydning. Der er ikke ret megen sideværs kraftpåvirkning af fundamentet!

Bla. fordi det udvendige jordniveau formodentlig er mindst 15 cm under gulvniveauet.

Men osse at du erstatter det gamle betonlag med et nyt. Som ganske vist forsynes med kantisolering imellem fundament og betonplade.

Men som sædvanlig når det gælder fundamenter bør man være (for)sikret imod overraskelser af enhver art. Hvor sætningsskader er de dyreste af dem!

Hov! Er det ikke en krybeklæder I graver i. Og hvor meget sænkes jordniveauet, osse kaldet råjordsplanum, reelt???
Tak for svaret..

Noget af gulvet er krybekælder. Ca. 1/3 af gulvet er krybekælder. Niveauet i krybekælderen er ca. 40 cm - dvs., at der skal graves 10-20 cm. af.

Betyder det noget for konstruktionen, at noget af gulvet er krybekælder?
Næe. Ikke udover at der jo faktisk ikke bliver gravet meget jord af i det område.

Men hvad er det resterende gulv da? Gulve direkte på jorden var meget sjældne i 1954?
Ok..

Der er et 10-20 cm slaggerlag under hele gulvet. Dvs. at jordlaget som skal graves væk er 20-30 cm. ca...

Ville det være en god ide kun at ligge 300-320 mm isolering for at sikre lidt ekstra stabilitet? Det er formentlig lerjord, som jeg kommer ned til.
Nej.
De 10 cm fra eller til gør ingen forskel.

Og når der er funderet til frostfri dybden og fundamenterne iøvrigt er OK er der alt andet lige ikke nogen risiko ved at udgrave som du har planlagt!

Men af almen interesse. Under hvilket gulv er der krybekælder og under hvilket slagger?
Annonce
Ok - så ligger jeg 400mm i..

Huset består delvist af kælder (1,9 m høj), krybekælder og jord/slagger/beton. Det er alene under betonen, der er lagt et lag slagger. Krybekælderen i køkken og gang er uisolerede.
> 5) 200-300 mm plankegulve

Det lyder både gedigent og temmelig dyrt

/bjørn

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis