Drejebænk og drejestål

Jeg har købt en gammel Harrison drejebænk med tilbehør, og jeg vil høre om der er nogen af jer der kan guide mig lidt på vej så jeg ikke smadrer det hele første gang jeg forsøger.

Sammen med bænken fik jeg to Seco stålholdere, men da jeg ikke har prøvet med platter før, så er jeg lidt usikker på om det er de rigtige platter jeg har fået med.

Er der nogen som kender noget til disse Seco stålholdere og skæreplatterne
hilsen Sten

Sten

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fin maskineri du har erhvervet dig
Hvis du aldrig har brugt en drejebænk, skal du nok lige læse lidt om emnet, før du begynder.
Det kan være en farlig hobby, uden den fornødne kendskab.
Det ville nok være en fordel, hvid du kender en som har erfaring med drejebænke, og får lidt instruktioner, og prøver maskinen lidt af, sammen med dig.

Et godt sted at begynde at læse kunne være her
http://
www.fagteori.dk/

Der er også et rigtig godt forum, om værktøjsmaskiner, på samme sid.
http://
forumfagteori.ef.dk/forum/

Det side-drejestål du har, er til løse spånbrydere, det er den extra platte der ligger oven på selve platten. Det er lidt gammeldags, men skam ganske udmærket.

Udborestålet ligner et hvor spånbryderen er i platten (den lille rille hele vejen rundt i kanten)

Der er nok gode muligheder for at købe extra platter her
www.net2l.dk

mvh jens

Hej Jens

Helt uerfaren er jeg heller ikke, men det er en del år siden nu.

Jeg havde i sin tid en gammel drejebænk uden Norton-kasse. Du ved - en med en hel flok løse tandhjul opstablet, men de kunne da bruges og jeg lavede da noget med gevind på til en trædrejebænk jeg havde den gang.
Jeg skiftede også centrerpatronen til en nyere og det var da noget af et arbejde at få bagstykket drejet til. Men det lykkedes og den kom til at køre fint med den nye som også havde bløde bakker man kunne dreje til.

Er du maskinarbejder?
 vh Sten

Sten

Så er det jo bare at komme igang, når du har prøvet at dreje tidligere

Ja jeg har på mit tidligere arbejde drejet i næsten 25 år

mvh jens
Jamen så er du jo lige den rette at spørge.

Når du ser på den Erholdes med platte på - ser den så ud til at kunne bruges til drejning i alm. stål

I gamle dage måtte jeg jo slibe stålet og spånbryder selv og jeg har absolut ingen erfaring med platter.
Det er derfor jeg spørger så dumt.

Det ene stål havde jeg lidt besvær med, fordi jeg ikke var sikker på hvad vej gevindet gik på skruen. Derfor slog jeg forsigtigt spånbryderen af.
Hm - og det kunne jeg jo have fortalt mig selv. Da den kom løs tog den turen gennem værkstedet og forsvandt. Ret farligt men den kunne kun slippe afsted uden at ramme mig selv. Gevindet var ganske rigtigt venstreløbet, hvilket sikkert har noget at gøre med at det ikke må kunne løsne sig under arbejdet.

Secoholderen kan man stadigvæk få tilbehør til hos Sanistål, så jeg kan bestille en ny ;-)

Tak for at du har tålmodighed til at svare mig.
mvh sten

Sten

Forresten så fik jeg den originale brugsanvisning til bænken sendt fra fabrikken i England.
vh sten

Sten

Annonce
Ja de kan sagtens dreje i stål.

Når det er platter af den alder hedder plattekvaliteten nok P10, P20, P30, eller P40
Så er de til stål, P10 er den hårdeste af de nævnte.

Er platterne til Støbejern hedder kvalititen K10 osv.

Men du kan sagtens dreje alm. stål med en platte til støbejern, og i støbejern med en til stål-
De slides dog lidt hurtigere.

Skal du bruge platter / spånbryde platter, så prøv at sende en Mail med billederne af dine stål til www.net2l.dk de er nok en del billigere end Sani-stål.

mvh jens
Tak skal du have. Jeg går i gang med at bruge den.
Jeg kiggede lidt hos www.net2l.dk og er lidt måløs over de lave priser.
Faktisk havde jeg en ide om at alene stålholderen kostede en formue ca. 2000,- for det så jeg den en gang til på Frederiksundsvej.

De nyere platter ser rigtig gode ud, men jeg har et par æsker med platter til de gamle endnu.
For resten så havde jeg bænken med hjem fra Nordgrønland - den stod til at skulle smides på dumpen og det synes jeg var for uhyggeligt. Den blev oprindeligt indkøbt til den gamle kulmine i Qutlisat på øen Disko i slutningen af 60´erne og da de lukkede minen i midt i 70´erne flyttede man den op til en af de nordligere byer, hvor jeg fik den. Det har også været lidt af et arbejde at passe på den så den ikke tog skade (rust m.m.) men den er helt intakt - 2 år måtte jeg have den stående hos Lyngby Flytteforretning efter at mit tømrerværksted på Frederiksberg blev saneret af byfornyelsen, men slippe den ville jeg ikke, og nu skal jeg i gang med den. :-)

Tak for hjælpen. Godt med nogle gode links.

vh Sten

Sten

Som Jens skriver er en drejebænk et meget farligt stykke værktøj. Men et fantastisk et hvis du kan finde ud at bruge det.
Nu lyder du som en af de helt gamle og min erfaring er at man kan ikke helt klare sig uden stål(tror nok det hedder toolbit), men platter er vejen frem. Der er hårde,bløde,skærende mm. tror der en platte til hver lejlighed.
Det er bare at snakke med sælger og de har alt hvad hjertet begære, bare du har pengene.
Held og lykke med maskinen

it is better to burn out than to fade away
Hej Sten

Hvis du skal ud og investere i drejestål, så kan de fåes til en meget favorabel pris hos RGD TOOLS i England. De har alt til faget henhørende og er meget pålidelige. Så vil jeg også lige henvise dig til et forum der hedder FAGTEORI ( i gamle dage hed det FRYLUNDS FAGTEORI ). Der kan man få svar på alt inden for vores branche, der er også links til forhandlere.

Mvh Finn
det er som når man skal lære at køre bil vær forsigtig kør slæden tilbage til midt af vangerne start maskinen og prøv de forskellige hastigheder kig om slæden flyttersig hvis den gør det skal du få den stoppet inden den køre ind i sentrepatronen eller køre bak ind i pinoldok nu kan du skifte gær men stop inden du gør det da sådan en gærkasse ikke er synkroniseret prøv bare de forskellige funktioner og se hvad der sker

PEK

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis