Skal dræn ned ved gulvniveau for at have effekt

Hej

Jeg har fået tilbud (150.000) på at få drænet og isoleret min kælder.

I den forbindelse skal der bortskaffe 70 tons jord, og jeg har jo en formodning om at det bliver væsentligt billigere, hvis man kun graver halvvejs ned.

Men vil det have nogen effekt?

Det skal siges, at jeg ikke er plaget af en meget fugttig kælder. De kloakmestre som har været ude at se det, mener jeg kan nå langt med en flisebelægning med det rette fald omkring huset, nye brønde og en smule ventilation i kælderen. Endvidere falder grunden/jordniveau ca til kælderens gulvniveau 4 meter fra gavlen (hvilket jo nok er årsagen til en forholdvis tør kælder).

Jeg tænker, at det regnvand der vil komme fra græsplane, og naboens grund, vil for en stor dels vedkommende blive taget af drænet, selvom det kun er ½-vejs nede, eller...?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok overveje om du i detheletaget vil have drænet og isoleret den kælder. Og hvorfor??? .o)

Hvis der ikke er jorddækning på dele af kældervæggen er det jo der det allerstørste varmetab er! Og hvor der er bedst økonomi i at varmeisolerer.
Kældere med fuld jorddækning kan det næppe betale sig at efterisolere!

Hvis du investerer 150.000 kr og måske kun sparer 3.000 kr/år er næsten alle andre investeringer jo at foretrække.
Køb i stedet en god fugtfjerner evt koblet til afløb. Mine forældres kælder drev af fugt, men siden de anskaffede sig en fastmonteret Metro fugtfjerner så har der aldrig været fugtigt i kælderen og der tørres endda tøj. Der er tale om en udskrivning på fra 800 kr til 5000 og måske max. 1000 kr årligt  i strøm. Der er langt til 150.000 kr som måske kun hjælper delvist. PT har min mor kun en af de allerbilligste fugtfjernere til 800, den tapper op til 10 l om dagen.
Er godt klar over det aldrig bliver en god investering som sådanne. Dog tror jeg, at det betyder noget i en salgsituation, og det måske er mest der jeg henter pengene ind igen

Jeg har fået facadeisoleret, og vil nu have soklen isoleret/i samme niveau som facaden. Derfor skal der under alle omstædigheder graves ud, og når der alligevel graves ud, kan man lige så godt lægge et dræn - det var ihvertfald tanken.

Men kan jeg opnå meget for få penge ved ikke at grave så dybt, eller skal jeg helt ned i gulvniveau for at få effekt?

Skrevet af Diske på 05 nov 2012 20:40
Er godt klar over det aldrig bliver en god investering som sådanne. Dog tror jeg, at det betyder noget i en salgsituation, og det måske er mest der jeg henter pengene ind igen

Jeg har fået facadeisoleret, og vil nu have soklen isoleret/i samme niveau som facaden. Derfor skal der under alle omstædigheder graves ud, og når der alligevel graves ud, kan man lige så godt lægge et dræn - det var ihvertfald tanken.

Men kan jeg opnå meget for få penge ved ikke at grave så dybt, eller skal jeg helt ned i gulvniveau for at få effekt?


Jeg tror ikke du opnår en større salgsværdi hvis den øverste halvdel af kældervæggen er isoleret og fugtfri og den nederste er kold og fugtig. skal det give en større salgsværdi skal det være det hele der er isoleret og tørt.. men det henter ikke 150.000 kr oven i prisen, den tror jeg ikke på..

Jeg ved at der kan købes nogle specielle plader til at montere udvendigt på sokkelen, huske ikke hvad disse plader hedder desværre, men det kræver jo at du skal/må frilægge denne, (sokkelen) 

Du skal være noget forsigtig
hvis du vælger denne løsning og vil lave det selv, har hørt om eksempler på at huse er kolapset ved at grave væk om-kring sokkelen. (sidst i Vejgård en bydel  i Aalborg)

Et bud:

Du kunne måske forhøre om pris på denne slags fugt isolering?

Men helt billigt tror jeg nu ikke det bliver.

Jeg har ikke selv erfaring med sådanne arbejde,men har en formodning om at du skal ned til bunden af sokkelen for at det kan virke optimalt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Pladerne til at momtere udvendig på væggen hedder "Platonplader" men de hjælper ikke noget hvis der ikke er afløb for det vand de standser, altså der skal være dræn i bunden.
Beslut dig for hvordan du ønsker at anvende din kælder.

Er den blot til opbevaring kan du gøre én eller flere af følgende ting, uden det kræver den store investering:

- Få renset og efterset dine brønde.
- Sørg for fald væk fra huset.
- Opvarm og sørg for let ventilation af kælderen, eventuelt suppleret med en fugtfjerner.
- Få pudset væggene op med Vandex eller Sika produkt. Se deres hjemmesider for yderligere information.

Skal kælderen anvendes til beboelse og laves rigtig er følgende muligvis nødvendigt:

- Få etableret omfangsdræn og isoleret kældervæggene udvendigt. Styrolits drænplader med tilhørende tilbehør kan anvendes.
- De omtalte Platonplader, også kaldet grundmursplader, kan også andvendes, men er ikke isolerende i sig selv, så de skal kombineres med evt. styrolit.
- Kældergulvet bankes og graves op og opbygning af ny gulvkonstruktion med kapilærbrydende lag, isolering, fugtspærre, armeringsnet og betondæk etableres.

Noget af arbejde kan gøres selv, men jeg anbefaler, at man sætter sig ordentlig ind i processen. Eksempelvis må drænet ikke lægges under underkanten af fundamentet og al kloakarbejde skal udføre af en aut, kloakmester.
Ligeledes kan det være nødvendigt at understøbe alle fundamenter for at kunneudføre den korrekte konstruktion.

Og for at svare på dit spørgsmål. Nej, lad være med at gøre tingene halvt. Det ville være for ærgeligt og kan sjældent betale sig. På den konto plejer det at være vandet der vinder :-)

Hav en god dag.


De bedste hilsner

Jacob Norling

Professionel arkitekthjælp til private - www.norlinga.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis